E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Improving the load distribution in the automobile front collision zone by adding 'S' shaped curved collision rail [Pamukkale Univ Muh Bilim Derg]
Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2023; 29(4): 322-330 | DOI: 10.5505/pajes.2022.38572

Improving the load distribution in the automobile front collision zone by adding 'S' shaped curved collision rail

Fahri Berk Bilbay, Murat Reis, Betül Gülçimen Çakan, Cihat Ensarioglu, Mustafa Cemal Çakır
Mechanical Enineering Department, Engineering Faculty, Bursa Uludağ University, Bursa

In this study, the performance of the front collision zone of the vehicle, reinforced with an S-shaped front collision rail, was compared to that of the classic straight front collision rail. In order to create a safe living cage in automobiles, half vehicle model was used and the collision performances of two different front collision zone models were compared. Torsion, bending and frontal impact scenarios were created with Hyperworks - Optistruct software to obtain versatile and continuous load paths in the vehicle. Vehicle front collision zone elements were designed with Siemens NX software based on the resulting load paths. Material definitions, connection zones and shell element structures of the front collision zone elements were created with Altair Hypermesh software and thus the pre-treatment process was completed. In order to interpret the results better, two different front collision zone models were created and the Abaqus software was used to solve the models. From the simulations, the amount of energy damped by each model, the total displacement, the amount of load delivered to the passenger compartment and the collision force efficiency (CFE) results were obtained.

Keywords: Crash test, Collision rail, S rail, Vehicle, Curved collision rail

Otomobil ön çarpışma bölgesine 'S' şeklinde kavisli çarpışma kolu ekleyerek yük dağılımının iyileştirilmesi

Fahri Berk Bilbay, Murat Reis, Betül Gülçimen Çakan, Cihat Ensarioglu, Mustafa Cemal Çakır
Makine Mühendisliği Bölümü, Mühendislik Fakültesi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa

Bu çalışmada, “S” şeklinde bir çarpışma kolu ile güçlendirilmiş, aracın ön çarpışma bölgesinin performansı, klasik düz çarpışma kolununki ile karşılaştırılmıştır. Araçtaki çok yönlü ve sürekli yük yollarını elde etmek amacıyla önden çarpma senaryosu Hyperworks – Optistruct yazılımı ile oluşturulmuş ve aracın topoloji optimizasyonu gerçekleştirilmiştir. Elde edilen yük yolları baz alınarak araç ön çarpışma bölgesi elemanları Siemens NX yazılımı ile tasarlanmıştır. Ön çarpışma bölgesi elemanlarının malzeme tanımları, bağlantı bölgeleri ve kabuk eleman yapıları Altair Hypermesh yazılımı ile oluşturulmuş ve böylece ön işlem prosesi tamamlanmıştır. Klasik düz çarpışma koluna sahip ön çarpışma bölgesi ile “S” şeklindeki çarpışma koluyla güçlenedirilmiş ön çarpışma bölgesini karşılaştırmak amacıyla iki farklı ön çarpışma bölgesi modeli oluşturulmuş ve çözümü için Abaqus yazılımı kullanılmıştır. Simülasyonlardan, her bir model tarafından sönümlenen enerji miktarı, oluşan toplam deplasman, yolcu kabinine iletilen yük miktarı ve çarpışma kuvveti verimliliği (CFE) sonuçları elde edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Çarpışma testi, Çarpışma kolu, Taşıt, Kavisli çarpışma kolu

Fahri Berk Bilbay, Murat Reis, Betül Gülçimen Çakan, Cihat Ensarioglu, Mustafa Cemal Çakır. Improving the load distribution in the automobile front collision zone by adding 'S' shaped curved collision rail. Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2023; 29(4): 322-330

Corresponding Author: Fahri Berk Bilbay, Türkiye
Manuscript Language: Turkish
LookUs & Online Makale