| 1. | Kapak-İçindekiler Cover-Contents Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri DergisiSayfalar I - III |
| 2. | Farklı Oranlarda DPDS Kullanılarak Devulkanize Edilmiş Atık Taşıt Lastikleri İlave Edilen SBR Malzemenin Mekanik Özelliklerinin İncelenmesi Investigation of Mechanical Properties of SBR in which Added Devulcanized Waste Tire Rubber with Various Proportions of DPDS Fazliye Karabörk, Ahmet Akdemirdoi: 10.5505/pajes.2014.88609 Sayfalar 123 - 129 Oda sıcaklığında öğütülen atık taşıt lastiği tozu mikrodalga yöntemiyle devulkanize edilmiştir. İşlemde devulkanizasyon ajanı olarak, kükürt bağlarının (S-S) koparılmasında etkinliği çeşitli çalışmalarda ortaya konulmuş olan, DPDS (difenildisülfür) kullanılmıştır. Mikrodalga gücü sabit tutularak, zamanın ve DPDS miktarının prosese etkileri incelenmiştir. İşlem görmemiş atık lastik tozu fiziksel ve termal olarak karakterize edilmiştir. 20 phr oranında atık lastik tozu ve aynı oranda devulkanize kauçuk (DVR) stiren bütadien kauçuğa (SBR 1723 ve SBR 1502) katılarak kompozit malzemeler hazırlanmıştır. Bu kompozitler orijinal SBR’den hazırlanan kontrol numunesiyle karşılaştırılmıştır. Devulkanizasyonun etkinliğini ortaya koyabilmek için devulkanize numunelerin çözünme oranları (sol content) belirlenmiş ve Fourier Transform Infrared Spektrofotometre (FTIR) analizi yapılmıştır. Elde edilen kompozit malzemelerin mekanik özellikleri incelenmiştir. Çalışmada, DVR katılan malzemelerde atık lastik tozu katılan malzemelere göre daha iyi özellikler elde edilmiştir, sonuçlar mikrodalga devulkanizasyonunun önemli avantajlar sağladığını göstermiştir. Kopma uzaması değeri, işlem görmemiş atık lastik tozu katılan kompozit malzemede %481 iken, 1 g DPDS katılarak 4 dk. süreyle devulkanize edilen kauçuğun katıldığı DVR/SBR kompozitte %578 olarak elde edilmiştir, böylece kopma uzaması değeri atık lastik tozunun devulkanizasyonuyla %20 oranında artmıştır. |
| 3. | Yenileme İşleminin Mekanik Özelliklere Etkisi Üzerine Bir Araştırma Research into the Effect of the Restoration Process on the Mechanical Properties Hande Guler, Resat Ozcandoi: 10.5505/pajes.2014.44366 Sayfalar 130 - 133 Isı kalkanları; yüksek sıcaklıkta, araç elemanlarında meydana gelen ısınmayı komşu parçalara ve araç gövdesine iletmeyi önleyen araç elemanlarıdır. Bu elemanlar; desenleme işlemi adı verilen üretim yöntemi vasıtasıyla üretilmektedir. Desenleme işlemi; rijit ve dönel merdaneler yardımıyla, levha metalin kabartılması işlemidir. Levha metal desenleme işleminden sonra, muhafaza edilecek parçanın üzerini kaplayacak şekilde kalıplar vasıtasıyla şekillendirilir. Bu esnada desenleme işlemiyle elde edilen kabartılarda ezilme işlemi gerçekleşir. Çalışma kapsamında bu işlemi elde etmek amacıyla; Al 1050 malzeme kullanılarak desenleme işlemiyle üretilen metallere, iki rijit plaka arasında ezme işlemi gerçekleştirilmiştir. Bu işleme literatürde yenileme işlemi denilmektedir. Bu çalışmanın amacı; yenileme işleminin akma, çekme ve eğilme davranışı üzerindeki etkilerini karşılaştırmaktır. |
| 4. | Tedarikçi Seçiminde İşletmelerde Sistem Yönetimi ve Güvenliği Kriterlerine Dayalı Bir Karar Modeli ve Modelin Uygulaması A Decision Model for Supplier Selection based on Business System Management and Safety Criteria and Application of the Model Semih Coşkun, Olcay Polat, Bayram Karadoi: 10.5505/pajes.2014.36002 Sayfalar 134 - 144 Modern piyasa şartlarında rekabet gücünü devam ettirebilmek için tedarik zincirlerinde ana üretici, tedarikçi ve müşteri ilişkilerinin etkin ve sürdürülebilir bir şekilde yönetimini gerektirmektedir. Tedarikçi rolü, bir taraftan müşterisi konumundaki işletmenin taleplerini istenilen maliyette, kalitede, zamanda ve esneklikte sağlayabilmeyi gerektirirken, aynı zamanda sistem, ürün ve çevre güvenliği şartlarını sistematik bir şekilde yönetmesini gerektirmektedir. Etkin bir tedarik zinciri yönetiminde önemli bir yere sahip olan tedarikçi belirleme kararları, nitel ve nicel faktörlerin bir arada değerlendirildiği karma yönetim karar destek modelleri ile daha tutarlı olacaktır. Bu doğrultuda yapılan çalışmada, sistem bütünlüğü esas alınarak, dinamik bir tedarikçi seçim sürecinin tasarlanması ve modellenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Balanced Scorecard perspektifleri temelli ve sistem güvenliği esaslı değerlendirme kriterleri oluşturulmuştur. Kriterlerin önem derecelerinin belirlenmesinde Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi yönteminden faydalanılmıştır. Alternatif tedarikçiler arasından sistem güvenliği esasına göre en uygun olan tedarikçinin seçilmesi ise Fayda Aralığı Temelli Etkileşimli Grup karar verme yöntemi ile belirlenmiştir. Önerilen modelin sınanması için hizmet sektöründe faaliyet gösteren bir havaalanı işletmecisi seçilmiştir. Sonuç olarak sunulan modelin uygulamada tutarlı sonuçlar üreten bir tedarikçi seçim karar modeli olduğu ortaya konulmuştur. |
| 5. | Otobüs Yolu Uygulamasının Ekonomik Analizi: Millet Caddesi Örneği Economic Analysis of Bus-Lane Application: A Case Study in Millet Street Adnan Corum, Emrah Akbıyık, Göksel Demirdoi: 10.5505/pajes.2015.38980 Sayfalar 145 - 151 Dünyanın en büyük metropollerinden olan İstanbul’da artan nüfus ve hareketlilik ile beraber içinden çıkılmaz bir hal alan trafik problemi, ulaştırma uzmanları için cazip bir konu olmuştur. Trafiğe çözüm getirmesi ve toplu taşımanın özendirilmesi açısından uygulanan en eski yöntemlerden biri olan Otobüs Yolu’nun (Bus-lane) toplu taşıma araçlarına getirdiği avantaj aşikârdır. Bu çalışmada toplu taşıma şeridi uygulamasının sağladığı fayda ölçülmüş, sayısallaştırılmış ve analizi yapılmıştır. Çalışma İstanbul Millet Caddesindeki toplu taşıma şeridini kullanan 25 hatta ait araçları ve bu araçlara ait verileri kapsamaktadır. Değerlendirilen veriler sabah ve akşam yoğun saatleri içermektedir. Söz konusu saatlerde otobüslerin caddeden geçişi esnasındaki konum ve hız verileri, sefer süreleri ve taşıdığı yolcu sayıları yolcu bilgi sisteminden temin edilmiştir. Uygulama öncesi ve sonrasına ait hız, hacim, sefer süresi bilgilerinin karşılaştırılarak Otobüs Yolu kullanan otobüsler içerisindeki yolcuların zaman tasarrufu, araçların yakıt tasarrufu ve CO2 emisyon salımı azaltılması ile ilgili sonuçlara ulaşılmıştır. Otobüs Yolu uygulamasının zaman, yakıt ve CO2 emisyon bakımından avantaj sağladığı görülmüştür. |
| 6. | Stokastik Sıra-Bağımlı Hazırlık Zamanlı Montaj Hattı Dengeleme Problemi Assembly Line Balancing Problem with Stochastic Sequence-Dependent Setup Times Zülal Diri, Süleyman Mete, Zeynel Abidin Çil, Kürşad Ağpakdoi: 10.5505/pajes.2015.93723 Sayfalar 152 - 157 Montaj hattı dengeleme literatüründe hazırlık zamanlarını dikkate alan sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Aynı zamanda bu çalışmalarda hazırlık zamanlarının deterministik olduğu varsayılmıştır. Fakat gerçek uygulamalarda görev ve hazırlık zamanları insan faktörü, makine arızaları, donanım eksikliği ve çevresel faktörler gibi nedenlerden dolayı değişkenlik gösterebilmektedir. Bu nedenle, çalışmada stokastik sıra-bağımlı hazırlık zamanlarını dikkate alan montaj hattı dengeleme problemi incelenmiştir. Problemin çözümüne yönelik bir matematiksel model önerilmiş ve belirli test problemleri üzerinde hesaplama analizleri yapılmıştır. |