E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Voice-Controlled Educational Software for Pre-School Education [Pamukkale Univ Muh Bilim Derg]
Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2014; 20(2): 36-41 | DOI: 10.5505/pajes.2014.06078

Voice-Controlled Educational Software for Pre-School Education

Aysun Coşkun1, İnayet Karadaş2
1Department Of Computer Education, Gazi University, Ankara, Türkiye
2The Computer Education Main Branch, Gazi University, Ankara, Türkiye

Nowadays communities are continuously evolving and changing socially, economically and culturally. Technology is certainly at the top of causative agent of development and change. The opportunities offered by technology especially in education accelerating this development. In recent years rapidly progress of training technology has led to use computers in education. It’s a fact that audio-visual support provided by computers is efficient in pre-school children’s education. But in pre-school period children don’t know how to read and write and haven’t completed their small muscle development, this fact limits the use of computers in the process. However, speech recognition technologies which is one of the opportunities offered by technology, is the solution to overcome this limitations. Speech recognition technologies are the systems, that developed for the recognition of sounds by computers are perceived by the devices like microphone. In this study with the facilities of speech recognition technology, supporting individual learning in pre-school education has been aimed. For this reason an educational software in which this technologies of speech recognition are integrated for the usage of pre-school education has been prepared. The most distinctive characteristic of this software is to be able to used with completely sounds. Thus, this software can be used easily by the children who can not to use their hands and arms.

Keywords: Speech recognition technologies, Pre-School education, Voice controlled educational software.

Okul Öncesi Eğitime Yönelik Ses Kontrollü Eğitim Yazılımı

Aysun Coşkun1, İnayet Karadaş2
1Gazi Üniversitesi, Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Eğitimi Bölümü, Ankara
2Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Bilgisayar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara

Günümüzde toplumlar sosyal, ekonomik ve kültürel yönden sürekli değişip gelişmektedir. Bu gelişim ve değişmeye neden olan etkenlerin başında kuşkusuz teknoloji gelmektedir. Teknolojinin özellikle eğitime sağladığı imkanlar ile bu gelişim hız kazanmaktadır. Son yıllarda eğitim teknolojisinin hızlı bir şekilde ilerlemesi eğitim-öğretimde bilgisayarların kullanılmasına neden olmuştur. Bilgisayarların sağladığı görsel ve işitsel desteğin özellikle okul öncesi çağdaki çocukların öğrenmelerinde etkili olacağı bir gerçektir. Ama okul öncesi dönemde, çocukların okuma yazma bilmemeleri ve küçük kas gelişimlerinin tamamlanmamış olması bu süreçte bilgisayar kullanımını sınırlandırmaktadır. Ancak teknolojinin sunduğu imkanlardan biri olan konuşma tanıma teknolojileri, bu sınırlılıkların aşılmasına çözüm oluşturmaktadır. Konuşma tanıma teknolojileri mikrofon vb. cihazlar tarafından algılanan sesin bilgisayarlar tarafından tanınmasına yönelik geliştirilen sistemlerdir. Bu çalışmada konuşma tanıma teknolojisinin sunduğu imkanlar ile okul öncesi eğitimde çocukların bireysel öğrenmesine destek vermek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, okul öncesi dönemde kullanılmak üzere konuşma tanıma teknolojisinin entegre edildiği bir eğitim yazılımı hazırlanmıştır. Bu yazılımın en belirgin özelliği, tamamen ses ile kullanabilmesidir. Böylece elini, kolunu kullanamayan ya da bu organları olmayan çocuklar da yazılımı rahatlıkla kullanabileceklerdir.

Anahtar Kelimeler: Konuşma tanıma teknolojisi, Okul öncesi eğitim, Ses kontrollü eğitim yazılımı.

Aysun Coşkun, İnayet Karadaş. Voice-Controlled Educational Software for Pre-School Education. Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2014; 20(2): 36-41

Corresponding Author: İnayet Karadaş, Türkiye
Manuscript Language: Turkish
LookUs & Online Makale