E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale University Journal of Engineering Sciences - Pamukkale Univ Muh Bilim Derg: 21 (4)
Volume: 21  Issue: 4 - 2015
1.Cover-Contents
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Pages I - III

2.Investigation of Mechanical Properties of SBR in which Added Devulcanized Waste Tire Rubber with Various Proportions of DPDS
Fazliye Karabörk, Ahmet Akdemir
doi: 10.5505/pajes.2014.88609  Pages 123 - 129
Oda sıcaklığında öğütülen atık taşıt lastiği tozu mikrodalga yöntemiyle devulkanize edilmiştir. İşlemde devulkanizasyon ajanı olarak, kükürt bağlarının (S-S) koparılmasında etkinliği çeşitli çalışmalarda ortaya konulmuş olan, DPDS (difenildisülfür) kullanılmıştır. Mikrodalga gücü sabit tutularak, zamanın ve DPDS miktarının prosese etkileri incelenmiştir. İşlem görmemiş atık lastik tozu fiziksel ve termal olarak karakterize edilmiştir. 20 phr oranında atık lastik tozu ve aynı oranda devulkanize kauçuk (DVR) stiren bütadien kauçuğa (SBR 1723 ve SBR 1502) katılarak kompozit malzemeler hazırlanmıştır. Bu kompozitler orijinal SBR’den hazırlanan kontrol numunesiyle karşılaştırılmıştır. Devulkanizasyonun etkinliğini ortaya koyabilmek için devulkanize numunelerin çözünme oranları (sol content) belirlenmiş ve Fourier Transform Infrared Spektrofotometre (FTIR) analizi yapılmıştır. Elde edilen kompozit malzemelerin mekanik özellikleri incelenmiştir. Çalışmada, DVR katılan malzemelerde atık lastik tozu katılan malzemelere göre daha iyi özellikler elde edilmiştir, sonuçlar mikrodalga devulkanizasyonunun önemli avantajlar sağladığını göstermiştir. Kopma uzaması değeri, işlem görmemiş atık lastik tozu katılan kompozit malzemede %481 iken, 1 g DPDS katılarak 4 dk. süreyle devulkanize edilen kauçuğun katıldığı DVR/SBR kompozitte %578 olarak elde edilmiştir, böylece kopma uzaması değeri atık lastik tozunun devulkanizasyonuyla %20 oranında artmıştır.
The waste tire rubber that had been grounded in room temperature was devulcanized by using the microwave method. As the devulcanizing agent, diphenyldisulfide (DPDS), the efficiency of which in the breaking off of sulfur bonds (S-S) had been proven in various studies, was employed. By maintaining the microwave power at a fixed value, the effects of time and the DPDS amount on the process were investigated. The untreated waste tire rubber powder was characterized physically and thermally. Composite materials were prepared with 20 phr untreated waste tire rubber powder and devulcanized rubber (DVR) with the styrene butadiene rubber (SBR) matrix. These composites were compared with a control sample that was prepared from virgin SBR. The sol content (soluble part) and Fourier Transform Infrared Spectrophotometer (FTIR) analyses of the devulcanized samples have been examined to define the efficiency of devulcanization. The mechanical properties of the SBR composites were researched. In this study, it was found that using devulcanized rubber produced much better properties than using waste tire rubber powder, thereby showing the significant benefits of microwave devulcanization. At the DPDS content of 1 g, the elongation at break of the DVR 4 min/SBR composites increased to 578% from 481% for the untreated waste tire rubber powder and SBR composites, the elongation at break was enhanced by 20% by the devulcanization of waste tire rubber powder.

3.Research into the Effect of the Restoration Process on the Mechanical Properties
Hande Guler, Resat Ozcan
doi: 10.5505/pajes.2014.44366  Pages 130 - 133
Isı kalkanları; yüksek sıcaklıkta, araç elemanlarında meydana gelen ısınmayı komşu parçalara ve araç gövdesine iletmeyi önleyen araç elemanlarıdır. Bu elemanlar; desenleme işlemi adı verilen üretim yöntemi vasıtasıyla üretilmektedir. Desenleme işlemi; rijit ve dönel merdaneler yardımıyla, levha metalin kabartılması işlemidir. Levha metal desenleme işleminden sonra, muhafaza edilecek parçanın üzerini kaplayacak şekilde kalıplar vasıtasıyla şekillendirilir. Bu esnada desenleme işlemiyle elde edilen kabartılarda ezilme işlemi gerçekleşir. Çalışma kapsamında bu işlemi elde etmek amacıyla;
Al 1050 malzeme kullanılarak desenleme işlemiyle üretilen metallere, iki rijit plaka arasında ezme işlemi gerçekleştirilmiştir. Bu işleme literatürde yenileme işlemi denilmektedir. Bu çalışmanın amacı; yenileme işleminin akma, çekme ve eğilme davranışı üzerindeki etkilerini karşılaştırmaktır.
Heat shields are vehicle components that prevent transferring overheating that occurs in vehicle components at high temperatures to neighboring elements and vehicle body. Embossing is a sheet metal forming process for producing bulged designs by means of matched male and female roller rigid dies. After embossing process, embossed sheets are formed with the helping of molds according to the shape of vehicle component that will be kept away from overheating and in this forming process, some bulged designs are compressed. In this paper, for researching this compressed process, the embossed sheets are compressed with upper and lower rigid platens and this process entitled as restoration process. The purpose of this study is to investigate the effects of restoration process on the yield, tensile and bending strengths.

4.A Decision Model for Supplier Selection based on Business System Management and Safety Criteria and Application of the Model
Semih Coşkun, Olcay Polat, Bayram Kara
doi: 10.5505/pajes.2014.36002  Pages 134 - 144
Modern piyasa şartlarında rekabet gücünü devam ettirebilmek için tedarik zincirlerinde ana üretici, tedarikçi ve müşteri ilişkilerinin etkin ve sürdürülebilir bir şekilde yönetimini gerektirmektedir. Tedarikçi rolü, bir taraftan müşterisi konumundaki işletmenin taleplerini istenilen maliyette, kalitede, zamanda ve esneklikte sağlayabilmeyi gerektirirken, aynı zamanda sistem, ürün ve çevre güvenliği şartlarını sistematik bir şekilde yönetmesini gerektirmektedir. Etkin bir tedarik zinciri yönetiminde önemli bir yere sahip olan tedarikçi belirleme kararları, nitel ve nicel faktörlerin bir arada değerlendirildiği karma yönetim karar destek modelleri ile daha tutarlı olacaktır. Bu doğrultuda yapılan çalışmada, sistem bütünlüğü esas alınarak, dinamik bir tedarikçi seçim sürecinin tasarlanması ve modellenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Balanced Scorecard perspektifleri temelli ve sistem güvenliği esaslı değerlendirme kriterleri oluşturulmuştur. Kriterlerin önem derecelerinin belirlenmesinde Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi yönteminden faydalanılmıştır. Alternatif tedarikçiler arasından sistem güvenliği esasına göre en uygun olan tedarikçinin seçilmesi ise Fayda Aralığı Temelli Etkileşimli Grup karar verme yöntemi ile belirlenmiştir. Önerilen modelin sınanması için hizmet sektöründe faaliyet gösteren bir havaalanı işletmecisi seçilmiştir. Sonuç olarak sunulan modelin uygulamada tutarlı sonuçlar üreten bir tedarikçi seçim karar modeli olduğu ortaya konulmuştur.
In modern market conditions, sustainable and effective management of main manufacturers, suppliers and customer relationship is a necessity for competitiveness. Suppliers must satisfy customers’ expectations such as cost minimization, quality maximization, improved flexibility and achieved deadlines; which is also required for systematic management of products, work and environmental safety. The supplier selection process is consistently getting more complicated by the effect of increasing amount of suppliers and supplier selection criteria. Supplier selection decisions which take an important role in efficient supplier management will be more consistent by the application of decision making models which integrate the quantitative and qualitative evaluation factors. In this study, a dynamic process is designed and modeled for supplier selection. For this purpose, evaluation criteria are established according to the Balanced Scorecard perspectives, system sustainability and safety requirements. Fuzzy Analytic Hierarchy Process method is used for evaluating the importance of supplier selection criteria. A utility range-based interactive group decision making method is used for the selection of the best supplier. In order to test the proposed model, a representative from airport operation sector is selected. Finally, it is revealed that the application of the proposed model generates consistent results for supplier selection decisions.

5.Economic Analysis of Bus-Lane Application: A Case Study in Millet Street
Adnan Corum, Emrah Akbıyık, Göksel Demir
doi: 10.5505/pajes.2015.38980  Pages 145 - 151
Dünyanın en büyük metropollerinden olan İstanbul’da artan nüfus ve hareketlilik ile beraber içinden çıkılmaz bir hal alan trafik problemi, ulaştırma uzmanları için cazip bir konu olmuştur. Trafiğe çözüm getirmesi ve toplu taşımanın özendirilmesi açısından uygulanan en eski yöntemlerden biri olan Otobüs Yolu’nun (Bus-lane) toplu taşıma araçlarına getirdiği avantaj aşikârdır. Bu çalışmada toplu taşıma şeridi uygulamasının sağladığı fayda ölçülmüş, sayısallaştırılmış ve analizi yapılmıştır. Çalışma İstanbul Millet Caddesindeki toplu taşıma şeridini kullanan 25 hatta ait araçları ve bu araçlara ait verileri kapsamaktadır. Değerlendirilen veriler sabah ve akşam yoğun saatleri içermektedir. Söz konusu saatlerde otobüslerin caddeden geçişi esnasındaki konum ve hız verileri, sefer süreleri ve taşıdığı yolcu sayıları yolcu bilgi sisteminden temin edilmiştir. Uygulama öncesi ve sonrasına ait hız, hacim, sefer süresi bilgilerinin karşılaştırılarak Otobüs Yolu kullanan otobüsler içerisindeki yolcuların zaman tasarrufu, araçların yakıt tasarrufu ve CO2 emisyon salımı azaltılması ile ilgili sonuçlara ulaşılmıştır. Otobüs Yolu uygulamasının zaman, yakıt ve CO2 emisyon bakımından avantaj sağladığı görülmüştür.
The traffic problem which gets worse with the increasing population and mobility in Istanbul, one of the biggest metropolises of the world, has been an attractive subject for the transportation experts. It is obvious that Bus-lane, which is one of the oldest methods to solve traffic jam and promote public transportation, brings advantages. In this study it is aimed to measure, quantify, and analyze the benefit of the Bus-lane application. The study contains 25 lines and their data that are serving on bus-lane of Millet Street, Istanbul. The data includes the morning and evening pick hours. During the cross of the buses on the street in the pick hours, the location data, speed data, service duration data, and number of passengers in the busses are provided by passenger information system. By comparing the speed, volume and service duration data of before and after application, it is reached to a conclusion on how much time saved by the passengers in the buses using bus-lane, the amount of fuel saved by buses and how much CO2 emission is reduced. It is seen that the bus-lane application provides advantages on time, fuel, and CO2 emission.

6.Assembly Line Balancing Problem with Stochastic Sequence-Dependent Setup Times
Zülal Diri, Süleyman Mete, Zeynel Abidin Çil, Kürşad Ağpak
doi: 10.5505/pajes.2015.93723  Pages 152 - 157
Montaj hattı dengeleme literatüründe hazırlık zamanlarını dikkate alan sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Aynı zamanda bu çalışmalarda hazırlık zamanlarının deterministik olduğu varsayılmıştır. Fakat gerçek uygulamalarda görev ve hazırlık zamanları insan faktörü, makine arızaları, donanım eksikliği ve çevresel faktörler gibi nedenlerden dolayı değişkenlik gösterebilmektedir. Bu nedenle, çalışmada stokastik sıra-bağımlı hazırlık zamanlarını dikkate alan montaj hattı dengeleme problemi incelenmiştir. Problemin çözümüne yönelik bir matematiksel model önerilmiş ve belirli test problemleri üzerinde hesaplama analizleri yapılmıştır.
There is limited number of papers which consider setup times in assembly line balancing literature. Additionally, in these studies setup times are assumed as deterministic. Nevertheless, task and setup times can include variation due to human factors, machine breakdowns, lack of equipment and environmental factors in real life applications. Therefore, in this study assembly line balancing problem with stochastic sequence-dependent setup time is studied. A mathematical model is proposed for solving the problem and computational analysis is made on certain test problems.

LookUs & Online Makale