E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale University Journal of Engineering Sciences - Pamukkale Univ Muh Bilim Derg: 24 (8)
Volume: 24  Issue: 8 - 2018
SPECIAL ISSUE FOR THE TURKISH NATIONAL CONFERENCE ON AUTOMATIC CONTROL
1.Cover-Contents
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Pages I - V

2.Design of an adaptive controller under unknown disturbance input for active suspension systems
Gökhan Kararsız, Halil İbrahim Baştürk
doi: 10.5505/pajes.2018.70104  Pages 1403 - 1408
Bu çalışmada, aktif süspansiyon sistemleri için yoldan gelen bozucu etkinin bilinmediği kabulü yapılarak, uyarlamalı kontrolcü tasarlanmıştır. Bozucu girişi için frekans, genlik ve faz değerleri bilinmeyen farklı sinüs dalgalarının toplamı olarak modellenmiş ve gözlemci tasarımı yapılmıştır. Böylece bozucu parametrize edilmiş ve geri adımlama yöntemi kullanılarak uyarlamalı kontrolcü tasarımı yapılmıştır. Kapalı çevrim sistemin kararlılığı kanıtlanmış ve yol bozucusu etkisi altında taşıt gövde ivmesinin bastırıldığı gösterilmiştir. Kontrolcünün performansı benzetim ile test edilmiştir.
In this paper, an adaptive backstepping controller is designed where the road disturbance is assumed that it is not measured. Therefore, the disturbance is modelled as a sum of sinusoidals where amplitude, phase and frequency are considered as unknown. Then, the observer is parametrized. After the design of the observer, an adaptive controller is designed with using backstepping technique. It is proven that the closed loop system is stable and the acceleration of the body is attenuated under the effect of the road disturbance. To reveal the performance of the controller, a simulation is illustrated with road test.

3.Computer aided calculation and experimental verification of response time of pneumatic brake system for 4x4 heavy duty vehicles
İbrahim Can Güleryüz, Özgün Başer
doi: 10.5505/pajes.2018.68888  Pages 1409 - 1417
Bu çalışmanın ana hedefi, 4x4 ağır hizmet araçları için, araç testleri ile doğrulanmış ve fren tepki süresi tahminlerinde kullanılacak detaylı bir havalı (pnömatik) fren sistemi dinamik modelinin elde edilmesidir. Bu neden ile bu çalışmada, havalı fren sistemi dinamik davranışını belirleyebilmek amacıyla genel bir matematiksel model önerilmektedir. Bu amaca uygun olarak, öncelikle havalı fren sisteminin pnömatik ve mekanik alt sistemlerine ait detaylar incelenmiştir. Daha sonrasında benzetimlerde kullanılmak üzere elde edilen matematiksel ifadeler Simulink modeline uyarlanmıştır.
Simulink modelinin oluşturulması esnasında sistem parametrelerinin bir kısmı literatürde bulunan temel modellerden ve/veya fren sistemine ait bileşenlerin teknik veri sayfalarından elde edilmiştir. Burada daha karmaşık bir havalı fren sistemi modellemesi amaçlandığı için daha fazla sistem parametresine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bilinmeyen parametreleri belirleyebilmek amacıyla, fren tepki süresi testleri kampana frenli bir 4x4 ağır hizmet aracı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu testlere ait deneysel sonuçlar kullanılarak sistem modelindeki bilinmeyen parametreler ayarlanmıştır. Daha sonra elde edilen model, prototip seviyesindeki başka bir 4x4 araca uyarlanmış ve burada fren tepki süresi hesaplamaları doğrulanmıştır.
Main objective of this study is to obtain a detailed dynamic model of pneumatic brake system that will be verified with vehicle tests and be used for response time prediction of 4x4 heavy duty vehicles. Hence, in this study, a general mathematical model is proposed to determine the dynamic characteristics of pneumatic brake system. For this purpose, first of all the details of pneumatic and mechanical subsystems of the air brake system are investigated. After that; in order to be able to execute the simulations, mathematical equations derived are adapted to the Simulink model.
When constructing the Simulink model, some system parameters are obtained from the basic models in the literature and/or are taken from the technical datasheets of the brake system components. Since a more complicated pneumatic brake system is aimed to be modeled, much more system parameters are required to be estimated. To identify those unknown parameters, response time tests were performed on a 4x4 heavy-duty vehicle equipped with wedge drum brakes. The experimental results of those tests are used to tune the system model for the unknown parameters. After that, the model obtained is adapted to a prototype level 4x4 heavy duty vehicle and the break response time calculations are verified.

4.Gradient Based Identification of Wiener Systems
İbrahim Alışkan
doi: 10.5505/pajes.2018.65392  Pages 1418 - 1424
Tek bir bloktan oluşan sistemlerde geribesleme ile kontrol ve giriş-çıkış ilişkisinin kurulması klasik kontrolde yaygın olarak görülmektedir. Fakat doğal sistemler göz önüne alındığında çok bloklu yapılar ve bu bloklar içerisinde de lineer olmayan fonksiyonlar görülür. Bu çalışmanın konusu, giriş işaretinin lineer bloka uygulandığı ve çıkışın lineer olmayan fonksiyondan alındığı sistem yapısı olan Wiener tipi sistemlerin tanımlamasıdır. Durum geribeslemenin mümkün olmadığı bu sistem tipinde tanımlama ile farklı kontrol algoritmalarının kullanımı mümkündür. Sistem tanımlamada harici girişli otoregresif ağ (ARX)-polinom kaskad bağlantısı tercihi ile en küçük kareler yöntemi ve eğim bilgileri sayesinde sistemin giriş-çıkışı arasındaki matematiksel ilişki elde edilmiştir. Üç farklı örnek sistem üzerinde çalışmalar yapılmış, MATLAB/Simulink ortamında veri kümeleri elde edilmiş ve yapılan sistem tanımlamalarının başarımı grafikler ile sunulmuştur.
In systems consisting of a single block, the establishment of feedback control and input-output relationship is common in classical control. However, considering natural systems, there are many block structures and non-linear functions within these blocks. The subject of this study is the identification of Wiener type systems, which is the system structure in which the input signal is applied to the linear block and its output is taken from the nonlinear function. It is possible to use different control algorithms with identification in this type of system where state feedback control is not possible. In system identification, the mathematical relationship between the input and output of the system has been obtained by the choice of auto regressive with exogenous inputs (ARX)-polynomial cascade connection with using the least squares method and gradient information. Three different benchmark systems have been studied in MATLAB/Simulink and the performances of the identifications made with the dataset are presented graphically.

5.State and Parameter Estimation of Uncertain Brain Cortex Model
Meriç Çetin, Selami Beyhan
doi: 10.5505/pajes.2018.67674  Pages 1425 - 1434
Beyin korteksinin yaklaşık modeli, günümüzde başta epilepsi, Parkinson gibi hastalıklar olmak üzere birçok hastalığın tedavisinde kullanılmaktadır. Korteks matematiksel modeli kesin olduğu kabul edilmektedir. Fakat zamanla değişen parametreler, gürültü ve diğer bozucu etkilerden dolayı bu model her zaman geçerli değildir. Ayrıca bazı durumların ölçülmesi zor ve pahalı olmasından dolayı yazılım temelli yapılması hedeflenmiştir. Dolayısıyla, bu çalışmada, belirsizlik içeren beyin korteks modelinin durum ve parametre kestirimi farklı karakteristiklere sahip doğrusal olmayan gözetleyiciler ile beraber yapılmaktadır. Sadece durum kestirimi [1] çalışmasında yapılmıştır. Doğrusal olmayan gözetleyici genişletilmiş Kalman filtre (EKF), kayan kip gözetleyici (SMO) ve ayrıklaştırma temelli gradyan gözetleyici (DBGO) yaklaşımları tasarlanmıştır. Ölçülemeyen durum ve belirsizlik parametresi kestirimleri normal çalışma ve epileptik durumları için yapılmaktadır. Çünkü korteks model doğrusal olmayan dinamiklere sahiptir fakat epilepsi esnasında kaotik bir davranışa sahiptir. Bu yüzden önce normal durum çalışma sonra nöbet durumu için tahminler yapılmaktadır. Sayısal benzetimlerde tasarlanan gözetleyicilerin başarılı şekilde ölçülemeyen durum ve parametre tahminlerini yaptığı gözlenmiştir. Tahmin sonuçları ve tahmin başarım performansları tasarlanan gözetleyicileri gürültülü ve gürültüsüz durumlarda karşılaştırmak için verilmiştir.
Nowadays, an approximate mathematical model of the brain cortex has been used for the treatment of the first epilepsy and Parkinson, and several diseases. It is assumed that the mathematical model of the cortex is an exact model. However, due to the time-varying parameters, noise and other disturbances, this model is not always valid. Moreover, since it is difficult and expensive to measure some states, software based solution is aimed here. Consequently, in this paper, state and parameter estimation of the brain cortex model are jointly achieved using nonlinear observers of different characteristics. The state estimation of the model was merely performed in [1]. As the nonlinear observers, extended-Kalman filter (EKF), sliding-mode observer (SMO) and discretization based gradient observer (DBGO) approaches are designed. The estimation of unmeasurable states and parameters are performed both for the epileptic and normal state of the mathematical model since the cortex model has normally nonlinear dynamics but it exhibits chaotic behavior in epileptic state. Therefore, the estimations are provided for first normal state, then epileptic state. In computational results, it is observed that the designed nonlinear observers resulted successful estimations for unmearuable states and parameters. The estimation results and estimation performances are given to compare the nonlinear observers for noisy and noiseless cases.

6.A fuzzy logic based intelligent autonomous vehicle control system design in the TORCS game environment
Ersin Armagan, Tufan Kumbasar
doi: 10.5505/pajes.2018.77910  Pages 1435 - 1442
Bu çalışmada TORCS (The Open Racing Car Simulator) oyun ortamında bulanık mantık tabanlı otonom araç kontrol sistemi tasarımı yapılmıştır. Bu çalışmadaki amaç, aracın yol bariyerlerine çarpasını engelleyerek hiçbir zarar almadan ve yol sınırları içerisinde kalmasını sağlayarak pistin dışına çıkmadan yarışı tamamlamasıdır. Bu bağlamda, aracın otonom bir şekilde ilerleyebilmesi için bulanık mantık ve klasik kontrol yapılarından oluşan akıllı bir sistem geliştirilmiştir. Aracın vites geçişleri otomatik hale getirildikten sonra aracın gerçekçi bir şekilde hızlanması/yavaşlamasını sağlamak ve de aracın sabit bir hızda gitmesi için bulanık mantık tabanlı bir gaz/fren kontrol sistemi tasarlanmıştır. Ayrıca, aracın pistin dışına çıkmadan ilerleyebilmesi ve de virajlarda pist içinde kalabilmesi için bulanık mantık tabanlı bir direksiyon kontrol sistemi geliştirilmiştir. Geliştirilen bu uzman tabanlı sistem sayesinde, aracın önünde bulunan virajın yönüne ve keskinliğine göre de aracın bulunması gereken uygun pozisyon hesaplanmıştır. Geliştirilen akıllı kontrol sistemin oyun performansına https: //youtu.be/qOvEz3-PzRo bağıntısından ulaşılabilir.
In this study, a fuzzy logic based autonomous vehicle control system is designed and tested in The Open Racing Car Simulator (TORCS) environment. The purpose of this study is that vehicle complete the race without to get any damage with preventing to hit to the barriers and to go out of the way with staying in boudary of the road. In this context, an intelligent control system composed of fuzzy logic and conventional control structures has been developed such that the racing car is able to compete the race autonomously. Once the vehicle's gearshifts have been automated, a fuzzy logic based throttle/brake control system has been designed such that the racing car is capable to accelerate/decelerate in a realistic manner as well as to drive at desired velocity. The steering control problem is also handled to end up with a racing car that is capable to travel on the road even in the presence of sharp curves. In this context, we have designed a fuzzy logic based positioning system that uses the knowledge of the curvature ahead to determine an appropriate positon. The game performance of the developed intelligent control system can be observed from https: //youtu.be/qOvEz3-PzRo

7.Model Predictive Control of Hydraulic Test System
Ufuk Dursun, Fatma Yıldız Taşçıkaraoğlu, İlker Üstoğlu
doi: 10.5505/pajes.2018.81236  Pages 1443 - 1449
Bu çalışmada, ürünlerin dayanım ve performanslarının belirlenmesi için kullanılan hidrolik test sistemlerinin kontrolü için Model Öngörülü Kontrol (Model Predictive Control- MPC) tasarımı yapılmıştır Sistem kısıtlarının optimal kontrol kuralına dahil edilmesiyle test sistemi uygulamalarında karşılaşılan doyum problemleri için performans artımı sağlanması hedeflenmiştir. Bu amaçla, ilk olarak örnek sistem için sistemin doğrusal olmayan dinamik denklemleri oluşturulmuştur. Model çalışma noktası etrafında doğrusallaştırılarak, ivme durum değişkeni olacak şekilde durum uzayı modeli oluşturulmuştur. Elde edilen model, örnek sisteme ait model parametreleri kullanılarak, MPC içerisinde kullanılmak üzere ayrıklaştırılmıştır. MPC kuralı, batch metot yardımı ile oluşturularak, sınırlamalı optimal kontrol problemi arama algoritması yardımı ile çözülmüştür. Kontrol performansının tespiti amacı ile LQR ile karşılaştırmalı benzetim sonuçları sunulmuştur. Elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
In this study, Model Predictive Control (MPC) is designed for the control of hydraulic test systems that are used for determining the strength and performance of the product. It is aimed to increase the performance of the saturation problems faced during the test system applications while including the system constraints in the optimal control rule. For this purpose, the nonlinear dynamic equations are first obtained for the considered test system. The state space model is obtained by linearizing the model around the equilibrium point in a way that the design variable is considered to be acceleration. The obtained model is discretized for employing it in MPC by using the model parameters of the considered system. MPC rule is solved via constituting batch approach method through constrained optimal control problem search algorithm. The simulation result of the comparisons with LQR is presented with the aim of examining the control performance. The obtained results are discussed and future studies are suggested.

8.Compensation of time delay effect in vehicle yaw stability control systems by using communication disturbance observer
Mumin Tolga Emirler, Bilin Aksun Güvenç, Levent Güvenç
doi: 10.5505/pajes.2018.66492  Pages 1450 - 1457
Zaman gecikmesi kontrol sistemleri tasarımında dikkate alınması gelen sistemin performansını azaltan ve en kötü durumda da sistemi kararsız yapan etkenlerden birisidir. Zaman gecikmesi telafisi için literatürde pek çok yöntem önerilmiştir. Bunlardan en yaygın olarak kullanılanı Smith tahmincisidir. Smith tahmincisi kolaylıkla uygulanabilse de tahmincinin kullandığı zaman gecikmesi modeli ile sistemdeki gerçek zaman gecikmesi farklılaştıkça gecikme telafisi performansı düşmektedir. Bu metodun alternatifi olarak zaman gecikmesi gözleyicisi önerilmiş ve literatürde daha önce bilateral teleoperasyon sistemlerine, robotik manipülatörlere ve iletişim ağı tabanlı yürüyüş şekli rehabilitasyon cihazlarına uygulanmıştır. Bu çalışmada ise zaman gecikmesi gözleyicisinin taşıt savrulma dinamiği kontrolüne uygulanması ele alınmıştır. Zaman gecikmesi gözleyicisinin performansı zamanla değişen gecikmeler için çeşitli simülasyon çalışmalarıyla test edilmiş, ayrıca sonuçlar Smith tahmincisiyle karşılaştırılmıştır.
Time delay is a control system design factor, which reduces the performance of the system and makes the system unstable in the worst case. Many methods have been proposed in the literature for time delay compensation and the Smith predictor is the most widely used. Although the Smith predictor is easy to implement, the delay compensation performance degrades as the time delay model used by the predictor differs from the actual time delay in the system. Communication disturbance observer has been proposed as an alternative method to the Smith predictor and it has been applied to the bilateral teleoperation systems, robotic manipulators andnetwork-based gait rehabilitation systems. This paper deals with the application of communication disturbance observer to the vehicle yaw stability control. The performance of communication disturbance observer is tested for time varying delays by using several simulations and the results are compared with the Smith predictor results.

9.Comparison of Performances of GM and SMC Implementations of CB-MeMBer Filter for Sensor Control
Ahmet Güneş
doi: 10.5505/pajes.2018.48344  Pages 1458 - 1463
Bu çalışmada rastgele sonlu kümeler teorisi çerçevesinde geliştirilmiş olan kardinalitesi dengelenmiş çoklu Bernoulli filtresinin ardışık Monte Carlo ve Gaus karışımı gerçeklemeleri farklı sensör kontrolü uygulaması için karşılaştırılmıştır. Simülasyonlarda belirsizlik azaltılması ve bilgi kazancına dayalı iki farklı ödül/ceza fonksiyonu kullanılmıştır. Bu fonksiyonlar, kısmen gözlemlenebilir Markov karar süreçleri yöntemi kullanılarak optimize edilmiş ve platformların bir sonraki hamlesi buna göre belirlenmiştir. Literatürde hali hazırda ardışık Monte Carlo gerçeklemeleri için kardinalitesi dengelenmiş çoklu Bernoulli filtresi ile sensör kontrolü alanında yayınlar bulunmaktadır. Ancak rastgele sonlu kümeler tabanlı filtrelerin Gaus karışımları üstüne fazla çalışma yoktur. Bu nedenle, algoritmaların Gaus karışımlarında da kullanılabilmesi için denklemler sunulmuştur. Bu iki farklı gerçekleme farklı sensörler ve farklı ödül/ceza fonksiyonları açısından simülasyonlarla karşılaştırılmıştır. Algoritmaların gerçek sistemlerde uygulandığında gösterecekleri performansları hakkında fikir vermesi açısından, çalışma süreleri sunulmuştur.
In this work, sequential Monte Carlo and Gaussian mixture implementations of cardinality balanced multi-Bernoulli filter, developed under random finite set theory framework, are compared for sensor control application. In the simulations, two different types of reward/penalty functions are utilized. They are based on reduction of uncertainty and information gain. These functions are calculated using partially observable Markov decision processes framework. The sensors move according to the outputs of these functions. The formulations for sequential Monte Carlo methods can already be found in the literature. However, there is not much work done on Gaussian mixtures. Gaussian mixtures based formulations are presented in this work. These two different implementations are compared for different sensor types, reward/penalty functions. In order to give an idea on a possible implementation on a real application, run times of the algortihms are also presented.

10.Reduced Order Extended Kalman Filter based Parameter Estimations for speed-sensored Induction Motor Drive
Rıdvan Demir, Murat Barut, Recep Yıldız
doi: 10.5505/pajes.2018.98415  Pages 1464 - 1471
Bu çalışmada, asenkron motorların alan zayıflama bölgesindeki yüksek başarımlı hız-algılayıcılı kontrolü için yeni bir indirgenmiş dereceli genişletilmiş Kalman filtresi tabanlı kestirici tasarlanarak benzetim ve gerçek-zamanlı deneylerle test edilmektedir. Önerilen indirgenmiş dereceli genişletilmiş Kalman filtresi ile vektör kontrol sistemi için gerekli olan rotor akısının stator duran eksen takımı bileşenleri kestirilmektedir. Ayrıca önerilen algoritma ile akı kestirimlerine ek olarak değeri çalışma koşulları ile değişen rotor direnci ve mıknatıslama endüktansı, sıfır hız ve alan zayıflama bölgesini de içeren geniş bir hız aralığında eş-zamanlı olarak kestirilmektedir. Önerilen kestirim algoritmasına ait benzetim sonuçları hız, yük momenti, rotor direnci ve mıknatıslama endüktansının zorlayıcı değişimleri altında oldukça tatmin edicidir. Bu nedenle önerilen kestirim algoritmasını kullanan doğrudan vektör kontrollü asenkron motor sürücüsünün başarımı da oldukça iyi olmaktadır. Ayrıca, elde edilen gerçek-zamanlı kestirim sonuçları da önerilen kestiricinin başarımını onaylamaktadır.
In this study, for a high performance speed-sensored control in field weakening region of induction motors, a novel reduced order extended Kalman filter based estimator is designed and tested by experiments performed in simulation and real-time experiments. The proposed reduced order extended Kalman filter estimates the stator stationary axis components of rotor fluxes, which are required for vector control system. In addition to the flux estimations, rotor resistance and mutual inductance whose values vary according to operating conditions of induction motors are estimated simultaneously in a wide speed range including zero-speed and field-weakening. The simulation based estimation results associated with proposed estimation algorithm are quite satisfactory under challenging variations of rotor angular velocity, load torque, rotor resistance, and mutual inductance. Therefore, the performance of the direct vector controlled induction motor drive using the proposed estimation algorithm also becomes quite well. Moreover, the estimation results in real-time experiments also confirm the performances of the proposed estimator.

LookUs & Online Makale