E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale University Journal of Engineering Sciences - Pamukkale Univ Muh Bilim Derg: 28 (1)
Volume: 28  Issue: 1 - 2022
1.Cover-Contents
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Pages I - VI

2.Investigation of temperature effect on dynamic characteristic of polymer hybrid bearings in elastic area
Burcu Küçükoğlu Doğan, Tuncay Karaçay
doi: 10.5505/pajes.2021.58708  Pages 1 - 8
Polimer hibrit rulmanlarda bilezikler viskoelastik malzemeden bilyalar ise farklı malzemeden üretildiklerinden temas mekaniği çelik rulmanlarda olduğu gibi elastik temas olan Hertz temas ile incelenememektedir. Hertz temas yerine elasto-plastik temas modelinde Hertz temasla aynı olarak değerlendirilen temas modeli kullanılarak incelenmelidir. Elasto-plastik temas iz (indentation) model ve düzleşme (flattening) modeli olarak iki modelden oluşmaktadır. Elasto-plastik modeller elastik, elasto-plastik ve tam plastik bölge olmak üzere üç temas bölgesine ayrılarak değerlendirilmektedir. Elastik temas bölgesi Hertz temasla aynı değerlendirilmektedir. Rulmanların kullanım ömürlerinin uzunluğu açısından elastik bölgede ve rezonans frekansından kaçınılarak çalıştırılmaları önem taşımaktadır. Polimer rulmanla yataklanmış şaft-rulman sistemi çalışırken sürtünmeden dolayı oluşan sıcaklık artışı polimer rulmanın elastisite modülünü, yük taşıma kapasitesini, katılığını dolayısıyla sistemin doğal frekansını değiştirmektedir. Bu çalışmada polimer rulmanların sıcaklıkla değişen elastisite modülü değerlerinin, rulmanın katılığının ve sistemin doğal frekansının nasıl etkilendiğini belirlemek amacıyla temas mekaniğinin de dahil edildiği matematiksel modelleme yapılmıştır. Radyal sabit çelik bilyalı polimer hibrit rulmanın geometrik ve malzeme özellikleri kullanılarak MATLAB programı yardımı ile simülasyonlar yaptırılmıştır. Sonuç olarak sıcaklık artışının polimer rulmanın katılığının dolayısıyla sistemin doğal frekansının düşmesine neden olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda sıcaklık artışının polimer rulmanın yük taşıma kapasitesinde artışa neden olduğu belirlenmiştir.
Polymer hybrid ball bearings' balls and rings consist of different materials. Rings have been manufactured viskoelastic material. The traditional ball bearings ball-ring contact analyse with Hertzian contact theory but polymer hybrid ball bearings has not been analyse with the Hertzian contact theory. Polymer ring-ball contact has been analysed with elasto-plastic contact model instead of Hertzian contact theory. Elasto-plastic contact model has two model which are indentation and flattening. These model have been evaluated contact area as elastic region, elasto-plastic region or plastic region. Elastic contact region evaluate the same as Hertzian contact theory. Ball bearings has long lifetime to run elastic region and away from resonance condition. Friction has been caused the systems temperature to rise while the shaft-bearing system run. This condition has been caused to drop elastic modulus and stiffness of polymer bearing. Elastic modulus has been affect the bearings force capacity and stiffness.Stiffness affect the natural frequency of systems. For researching temperature effect on elastic modulus and vibration characteristic of ball bearings mathematical model has been created. Radial deep groove ball bearings geometric and material properties have been used in mathematical model. Simulations have been done via MATLAB software program. As a result, elastic modulus and natural frequency of systems' decreases with temperature rise. Although force capacity related with elastic modulus, force capacity increase with temperature rise because of critic deformation.

3.Investigation of the effect of structural parameters of elastic beam array in contact with smooth and rigid body on friction force
Turgay Eray
doi: 10.5505/pajes.2021.35478  Pages 9 - 17
Günümüzde yüzey desenleme, temasta olan iki cisim arası temas kuvvetlerinin düzenlenmesinde önemli bir yöntem haline gelmiştir. Yüzey desenleme işlemi genellikle elastik silindirik kirişler kullanılarak yapılır. Bu çalışmada, elastik kiriş dizininin konstrüksiyonel parametrelerinin; kiriş dizininin düz, pürüzsüz ve rijit bir cisim ile arasındaki sürtünme kuvvet genliğine etkisi sonlu-elemanlar metodu ile incelenmiştir. Bunun için, elastik silindirik kiriş dizinlerinin sürtünmeli hareketi sonlu-elemanlar tabanlı mühendislik programında oluşturulmuştur. Oluşturulan modelin doğrulanması gerçekleştirilmiştir. Bu modelde elastik kiriş dizinindeki destek katman kalınlığı, iki kiriş arası uzaklık ve kiriş sayısı değiştirilmiştir. Düz ve rijit bir cisim ile temasta olan kirişlerin tam-kaymalı sürtünmeli hareketindeki normal ve sürtünme kuvvet genlikleri hesaplanmıştır. İki kiriş arası uzaklık ya da kiriş destek katman kalınlığı arttırıldığında sürtünme kuvvet genliğinde azalma meydana gelmekte olup; kiriş sayısının tek bir kiriş başına düşen sürtünme kuvvet genliğine etkisi ihmal edilebilir seviyededir.
Nowadays, surface texturing becomes a significant method in the regulation of contact forces between two bodies in contact. Surface texturing is generally carried out by using elastic cylindrical beams. In this study, the effect of elastic beam array structural parameters on friction force amplitude of beams in contact with a flat, smooth and rigid body are investigated by finite-element method. For this, the frictional motion of the elastic cylindrical beam array is modeled in a finite-element based engineering software. Validation of the established model is performed. In the model, backing layer thickness, spacing distance between two beams, and number of beams are changed in elastic beam array. Normal force and friction force amplitudes in the full-sliding frictional motion of beams in contact with a smooth and rigid body are calculated. When the spacing distance between the two beams or the beam backing layer thickness is increased, the friction force amplitude decreases; and the effect of the number of beams on the friction force amplitude per single beam is negligible.

4.Torsion of variable stiffness composite laminated beams
Muhsin Gökhan Günay
doi: 10.5505/pajes.2021.99404  Pages 18 - 25
Bu çalışmada değişken rijitlikli katmanlarından oluşan lamine kirişlerin burulma davranışını modellemek için bir kiriş teorisi önerilmiştir. Yer değiştirme alanı, orta yüzey yer değiştirmelerinin enine yönde Taylor serisi ile açılması ve birinci derece terimlerin korunması ile elde edilmiştir. Kirişlerin rijitliği katmanlarda eğrisel elyaflar kullanılarak değişken hale getirilmiştir. Değişken rijitlikli tabakalar elyaf hatlarına göre simetrik, anti-simetrik ve asimetrik olarak üç tipe ayrılmıştır. Analitik modeli çözmek ve kirişlerin yük altında burulmasını tahmin etmek için yer değiştirme tabanlı bir sonlu eleman yöntemi kullanılmıştır. Simetrik, anti-simetrik ve asimetrik değişken rijitlikli katmanlar ile oluşturulan kirişler, çalışmada önemi vurgulanan eksenel yer değiştirme terimlerini dikkate alarak ve ihmal ederek çeşitli katman dizilimleri için incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar, sonlu elemanlar analiz yazılımının sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Geliştirilen modelin değişken rijitlikli katmanlara sahip kirişler için düzgün çalıştığı ve hesaplamalarda eksenel yer değiştirme terimlerinin modele dahil edilmesinin, modelin performansını artırdığı görülmüştür.
A shear-deformable beam theory is proposed to model the torsional behavior of laminated beams composed of variable stiffness layers. The displacement field is derived by expanding mid-surface displacements in Taylor series in width coordinate and by retaining first-order terms. Stiffness of the beam is made variable by using curvilinear fibers in layers. Variable stiffness layers are categorized into three types as symmetric, antisymmetric and asymmetric based on their fiber paths. A displacement-based finite element method is used to solve the analytical model and to predict rotations of the beam under torsional load. Beams constructed with symmetric, antisymmetric and asymmetric variable stiffness layers are investigated for several lay-ups by both including and neglecting axial displacement terms. Acquired results are compared with the results of a finite element analysis software. It is observed that the developed model is working properly for beams with variable stiffness layers and including axial displacement terms in calculations improved the model`s performance.

5.Design and manufacture of a sensor control the glasses of vehicles to protect forgotten life-beings inside vehicles
Erkan Öztürk, Semih Kaygusuz, Fatih Sağlam, Kemal Yıldızlı
doi: 10.5505/pajes.2021.43568  Pages 26 - 36
Araçlar park halinde iken yoğun iş temposu, gerginlik ve yorgunluk gibi sebeplerden dolayı bebekler, çocuklar veya evcil hayvanlar araç içerisinde unutulmakta ve hatta havasızlık veya sıcaktan ölebilmektedir. Okul servislerinde dahi çocuk unutulabilmekte ve şoförler tarafından fark edilmeden araç içerisinde kilitli bırakılabilmektedir. Bu sebeple çalışmamızda araçlarda unutulan canlıların havasızlık ve sıcaklıktan kaynaklı zarar görmelerini engellemek için, araç camlarını kontrol edebilen yeni bir sensör tasarımı ve prototip üretimi yapılmıştır. Üretilen sensör park halindeki araçta yaşam ibaresi olup olmadığını kontrol etmekte, eğer varsa canlının yaşamsal faaliyetlerine zarar gelmemesi için ortam koşullarını denetlemektedir. Ortam koşulları olumsuz olduğunda camların kendi kendine açılmasını sağlayıp uyarı amacı ile alarm çalmaktadır. Üretilen sensör için çalışma sistematiği kurgulanıp, efektif çalışıp çalışmadığı prototip olarak üretilen kontrol hacminde planlı şekilde denemeler yapılarak test edilmiştir. Çalışma sistematiğine göre kodlanmış mikrodenetleyici; irtibatta olduğu diğer elektronik devre elemanları ile ortam kontrolünü sağlamış olup, yaşamsal faaliyetleri etkileyen kritik parametrelere ulaşıldığında alarm çalarak pencerelerin otonom olarak kontrolünü gerçekleştirmiştir. Üretilen sensör özellikle binek araçlar ve okul servislerinde kullanıma uygun ve gelecek vadeden yenilikçi bir üründür.
When the vehicles are parked, the babies, the kids or the pets may be forgotten in the vehicle due to intense work tempo, stress and tiredness. Thus, they may die from asphyxiation or overtemperature. Even in school services, the kids may be forgotten and left locked in the vehicle via unnoticed by the drivers. For this reason, a new sensor, which can control the glasses of vehicles, was designed and manufactured prototype to secure life-beings that are forgotten in the vehicles from asphyxiation and overtemperature. The produced sensor can check whether the parked vehicle has a life-being inside or not, and if the vehicle has a life-being, the sensor can monitor the ambient conditions in the vehicle in order not to be damaged the living activities of the life-being. When the ambient conditions are harmful to the life-being, the sensor can open the glasses of the vehicle and ring an alarm to warn. A work systematic was designed for the sensor, and it was tested in the control volume produced as a prototype to observe whether it can work effectively or not. A Microcontroller was coded according to working systematically; it monitored the ambient conditions by connecting with electronic circuit elements. When the critical parameters affecting vital activities were reached, it controlled the glasses and rang the alarm autonomously. The sensor is an innovative and promising product for especially cars and school services.

6.Experimental investigation of performance of obstruction flow-meters designed with theoretical methods and computational fluid dynamics
Hasan Küçük, Murat Ünverdi
doi: 10.5505/pajes.2021.22844  Pages 37 - 50
Bu çalışmanın amacı, havanın hacimsel debisini ölçmek ve kontrol etmek için kullanılacak engelli akış ölçerlerin tasarımı, eklemeli imalatla (3B yazıcı) üretimi, sayısal ve deneysel performanslarının karşılaştırılmasıdır. Tasarım ve üretim kolaylıklarının yanında yaygın kullanımları nedeniyle, engelli akış ölçer olarak ASME uzun yarıçaplı düşük β oranlı akış lülesi ve keskin köşeli orifis seçilmiştir. Literatürde mevcut tasarım yöntemleri ile geometrik boyutları belirlenen ve 3-boyutlu tasarımları yapılan akış ölçerlerin sayısal performansları, Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) ile kontrol edilmiştir. Ayrıca eklemeli imalat yöntemi ile üretilen akış ölçerlerin deneysel performansları, yapılan deneylerle incelenmiştir. Ölçülecek hacimsel debi (80-300 m³/h) göz önünde bulundurularak ve akış ölçerlerin girişindeki Reynolds sayısı 12,000-46,000 aralığında olacak şekilde, akış kanalının iç çapı (152 mm) belirlenmiştir. Basınç kayıplarını sınırlandırmak amacıyla, her iki akış ölçerlerin akış kesit çapının (d) kanal kesit çapına (D) oranı β~0.45 seçilmiştir. Deneysel çalışmalarda; akış ölçerlerin yukarı akımında akışın daha kısa mesafede gelişmesi ve gerekli boru uzunluğunun kısaltılması amacıyla tasarlanan, boru demeti tipi akış düzleştiricinin etkenliği ve akış ölçerin aşağı akımındaki fanlar ile akış ölçerler arasındaki mesafenin ölçümlere etkisi de incelenmiştir. Sayısal sonuçların teorik tasarım hesaplarıyla; akış lülesinde ortalama %1.6 ve orifiste ortalama %7.8 fark ile uyumlu olduğu görülmüştür. Deneysel sonuçların da teorik sonuçlarla; akış lülesinde ortalama %8 ve orifiste ortalama %14.3 fark ile uyumlu olduğu elde edilmiştir. Sayısal ve deneysel sonuçlar arasındaki ortalama fark; akış lülesinde %7.3 ve orifiste %14.8’dir. Her iki akış ölçerin deneysel sonuçları kullanılarak, basınç düşümüne bağlı hacimsel debi denklemleri türetilmiştir.
The aim of this study was to design obstruction flow meters to measure and control the volumetric flow of air, to manufacture them with additive manufacturing (3D printer) and to compare numerical and experimental performance. An ASME long radius low β flow nozzle and sharp-edge orifice was the obstruction flow meter of choice due to ease of design and manufacture and common use. This study employed Computational Fluid Dynamics (CFD) to compare the numerical performance of 3D flow meters, whose geometric dimensions are determined using current design methods in the literature. Experiments were performed to calculate the performance of the obstruction flow meters produced using additive manufacturing. The inner diameter of the flow channel (152 mm) was based on the volume flow rate of 80 to 300 m³/h and the Reynolds number of 12,000 to 46,000 at the inlet of the flow meters. The ratio of the flow cross section diameter (d) of the flow meters to the channel cross section diameter (D) was β~0.45 to limit pressure losses. The effectiveness of the tube bundle-type flow straightener and the effect of the distance between the flow meters and fans downstream of the flow meter on measurements were also investigated in the experiments to develop the flow at the upstream of the flow meters at a shorter distance and to shorten the tube length. The numerical results agreed with the theoretical design calculations with an average difference of 1.6% in the flow nozzle and an average difference of 7.8% in the orifice. The experimental results also agreed with the theoretical results with an average difference of 8% in the flow nozzle and an average difference of 14.3% in the orifice. The mean difference between the numerical and experimental results was 7.3% and 14.8% in the flow nozzle and orifice, respectively. Volume flow rate equations based on pressure drops were developed using the experimental results of both flow meters.

7.A comparative study of the effect of polyurethane nanofiber and powders filler on the mechanical properties of carbon fiber and glass fiber composites
Mustafa Özgür Öteyaka, Kerem Aybar, Hasan Candan Öteyaka
doi: 10.5505/pajes.2021.73659  Pages 51 - 57
Bu çalışmada, elektrospinning yöntemi ile üretilen poliüretan (PU) nanofiber mat, fiberglas (FG) ve karbon fiber (CF) polimer kompozitlerde takviye maddesi olarak kullanıldı. Ayrıca mekanik özellikleri sepiolit ve SiO2 toz takviyeli kompozitlerle karşılaştırılmıştır. Kompozitlerin mekanik özellikleri çekme ve eğilme testleri kullanılarak değerlendirildi. Bunun yanında, kompozitin morfolojisi mikroskopi teknikleriyle değerlendirildi. Bulgular, nanofiber katkılı FG ve CF kompozitin, takviyesiz ve rakip kompozitlere kıyasla daha yüksek çekme mukavemetine sahip olduğunu göstermektedir; gerilme mukavemeti, FG-Nanofiberler için 135 MPa ve CF-Nanofiberler için 134 MPa bulundu. Öte yandan, eğme analizi, toz dolgu maddesinin işlenmemiş kompozite karşı zayıf eğilme gerilimine sahip olduğunu gösterdi. Bununla birlikte, FG-Nanofiberler ve CF-Nanofiberler sırasıyla 197 MPa ve 553 MPa'ya ulaştı. Nanofiber katkılı kompozitlerin daha iyi mekanik özellikleri göstermesi, farklı yönlerden tüm yükleri destekleyen nanoliflerin rastgele dağılımından kaynaklanmaktadır. Kompozitlerin enine kesit analizi sonucunda, tozların heterojen olarak dağıldığını ve bazı yerlerde bir miktar aglomerasyon gözlemlendiğini gösterdi. Genel olarak, PU nanoliflerin eklenmesinin kompozitlerin mekanik özelliklerini arttırdığı ve CF kompozitleri için daha belirgin olduğu sonucuna varıldı.
In this study, the polyurethane (PU) nanofibers mat produced by electrospinning method was used as filler in the polymer composites; fiberglass (FG) and carbon fiber (CF) were employed as reinforcement materials. Moreover, their mechanical properties were compared to sepiolite and SiO2 powder reinforced composites. The mechanical properties of composites were evaluated using tensile and flexural tests. Moreover, the morphology of composite was assessed by microscopy techniques. The findings show that the nanofiber-doped FG and CF composite had higher tensile strength compared to unreinforced and rival composites; the tensile strength was 135 MPa for FG-Nanofibers and 134 MPa for CF-Nanofibers. On the other hand, the flexural analysis showed that the powders filler had poor flexural stress against untreated composite. However, FG-Nanofibers and CF-Nanofibers reached 197 MPa and 553 MPa, respectively. The better mechanical properties of nanofiber doped composites were due principally to the random distribution of nanofibers which support all loads from different directions. The cross-section analysis of composites demonstrated that the powders were distributed heterogeneously and some agglomeration was observed at some locations. Generally speaking, it can be concluded that the addition of PU nanofibers increased the mechanical properties of composites, and it was more pronounced for CF composites.

8.Reference material development process for tensile test method
Alper İncesu, Betül Ercan, Engin Çevik, Yasin Akgül
doi: 10.5505/pajes.2021.01613  Pages 58 - 62
Referans malzemeler (RM'ler), laboratuvarların test sonuçlarının güvenilirliğini kanıtlamak için kullandıkları temel malzemelerden biridir. Bu araştırmada, ISO 6892-1'e göre çekme testlerinde kullanılmak üzere RM'nin geliştirilmesi için ön çalışmalar yapılmıştır. Bu amaçla, verilen standarda uygun EN 10130: 2006 kalite 1 mm kalınlığında çelik sacdan kemik şeklinde yassı numuneler hazırlanmıştır. Önerilen RM'nin ölçüm belirsizliği ve değer atamasının hesaplanması için homojenlik testleri ve laboratuvarlar arası karşılaştırma testleri yapılmıştır. Sonuçlar ticari sertifikalı referans malzemelerle (CRM'ler) karşılaştırıldı. Önerilen RM'nin göreceli belirsizlik değerlerinin ticari CRM'ler ile uyumlu olduğu bulundu. Bu nedenle üretilen bu RM'ler laboratuvarlar için kalite kontrol çalışmalarında kullanılabilir, ayrıca bu çalışmada önerilen üretim yolu ile her laboratuvar kendi ihtiyaçlarına göre RM üretebilir.
Reference materials (RMs) are one of the basic materials used by the laboratories to prove the reliability of their test results. In this research, preliminary studies have been carried out to develop RM to use in tensile tests according to ISO 6892-1. For this purpose, bone shape flat specimens were prepared from EN 10130: 2006 quality 1 mm thick sheet steel related to given standard. Homogeneity tests and inter-laboratory comparison tests were performed for calculation of measurement uncertainty and value assignment of proposed RM. Results were compared with commercial certified reference materials (CRMs). It was found that relative uncertainty values of proposed RM were coherent with commercial CRMs. Therefore, these produced RM can be used in quality control studies for laboratories, also by production route of proposed in this study, every laboratory can be produce RM related to their needs.

9.Investigation of the friction and wear properties of nitrided 7075-T6 aluminum alloy under vacuum and ambient air
Hojjat Ghahramanzadeh Asl, Yaşar Sert, Özgü Bayrak, Tevfik Küçükömeroğlu
doi: 10.5505/pajes.2021.83903  Pages 63 - 71
Al7075 alaşımları, otomotiv endüstrisinde, askeri araçların ve uçakların bileşenlerinde, kauçuk ve plastik kalıplarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Ayrıca, benzer Al alaşımları, uzay araştırmalarında mekanik parçalar için sıklıkla kullanılmaktadır. Bu nedenle, vakum altında aşınma özelliklerinin incelenmesi, atmosfer ortamındaki aşınma özellikleri kadar vazgeçilmezdir. Ancak söz konusu alaşımların aşınma performansı beklentileri karşılayamamaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmada nitrürlenmiş Al7075-T6'nın atmosfer ve vakum ortamlarında aşınma özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Oluşturulan AlN tabakasının yüzey karakterizasyonu ve faz analizi, taramalı elektron mikroskobu, enerji dağıtıcı X-ışını spektrometresi, 3D optik profilometre ve X-ışını difraktometresi ile belirlenmiştir. Numunelerin sertliği, Vickers mikro sertlik test cihazı kullanılarak belirlenmiştir. Numunelerin aşınma performansı, bilye disk esaslı aşınma test cihazı kullanılarak atmosfer ve vakum ortamlarında incelenmiştir. Her iki koşul için de en iyi aşınma performansı nitrürlenmiş numunelerden elde edilmiştir. AlN tabakasının (0,19), ortam havası altında alt tabakanın (0,60) sürtünme katsayısını önemli ölçüde azalttığı gözlemlenmiştir. Nitrür tabakası sayesinde, alaşımın atmosfer ortamındaki aşınma direnci dikkate değer bir şekilde iyileştirilmiştir. Ayrıca aşınma oranı açısından nitrür tabakasının aşınma performansı, ortam havasında (0.00010 mm3/Nm) vakum ortamına (0.00087 mm3/Nm) göre daha iyi olduğu gözlemlenmiştir. Hatta numunelerdeki aşınma yolunun çok ince olduğu ve neredeyse fark edilemez olduğu gözlemlenmiştir.
Al7075 alloy is commonly used in the automotive industry, components of military vehicles and aircraft, rubber and plastic moulds. Also, similar Al alloys are frequently used for mechanical parts in space exploration. Therefore, investigation of the wear properties under a vacuum environment is as indispensable as wear properties under an atmosphere. However, the wear performance of this alloy cannot meet the expectations. This paper reports the investigation of the obtained wear properties of Al7075-T6 alloy after plasma nitriding in ambient air and vacuum environments. The surface characterization and phase analysis of the formed AlN layers are determined by scanning electron microscope, energy dispersive X-ray spectrometer, 3D optical profilometer and X-ray diffractometer. The hardness of the nitride layer is established using Vickers micro-hardness tester. The wear performance of the untreated and nitride sample is investigated under 1N constant load at ambient air and vacuum environment. As a result of wear tests, the best wear performance of both conditions has been obtained from nitrided samples. The AlN layer (0.19) is observed to notably reduced the coefficient of friction of the substrate (0.60) under ambient air. Besides, it is observed that the nitride layer is better in ambient air (0.00010 mm3/Nm) than in vacuum environment (0.00087 mm3/Nm) in term of wear rate. In fact, the wear track on the nitrided sample is very thin under ambient air, and nearly imperceptible.

10.Vibration analysis of a pre-stressed curved thin plate
Can Gonenli, Hasan Ozturk, Oguzhan Das
doi: 10.5505/pajes.2021.76814  Pages 72 - 80
Bu çalışmada, büyük çökmeli izotropik ince plakanın serbest titreşim analizi incelenmiştir. Büyük çökme, tek tarafı sabitlenmiş plakaya harici bir dağıtılmış dikey yük uygulanarak ve ardından diğer uçtan sabitlenerek elde edilir. Bükülmüş esnek levhanın doğrusal olmayan çökme eğrisi, kirişlerin büyük çökme denkleminden elde edilir. Eğri ince levha, dört düğümlü dörtgen yassı kabuk eleman dikkate alınarak sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak modellenmiştir. Yük parametresinin doğal frekans parametreleri ve mod şekilleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sonuçlar, tablolar ve grafikler halinde verilmiştir. Ek olarak, mevcut modelden elde edilen doğal frekans parametreleri, mevcut modelin güvenilirliğini ve geçerliliğini doğrulamak için ANSYS yazılımı ile karşılaştırılır. Eğri ince levhayı oluşturan yük parametresi, levha yapısının mod şekillerini değiştirir.
In this study, the free vibration analysis of cantilever isotropic thin plate, which is a large deflected, is investigated. The large deflection is obtained by applying an external distributed vertical load on the cantilever plate then fixing from the other end as the deflection is large. The non - linear deflection curve of the largely deflected flexible plate is obtained from the large deflection equation of the beams. The curved thin plate is modeled by using the finite element method considering a four-node quadrilateral flat shell element. The effects of the load parameter on the natural frequency parameters and mode shapes are investigated. The results are given in tables and graphics. In addition, the natural frequency parameters obtained from the present model are compared with those of ANSYS software to verify the reliability and validity of the present model. The load parameter that forms the curved thin plate changes mode shapes of the plate structure.

11.Investigation of quasi-static crushing and energy absorption behaviors of carbon nanotube reinforced glass fiber/epoxy and carbon fiber/epoxy composite tubular structures
Yasin Yılmaz, Hasan Çallıoğlu, Ali Balbay
doi: 10.5505/pajes.2021.68047  Pages 81 - 90
Bu çalışmada, karbon nano tüp (CNT) katkılı cam fiber/epoksi (GFRP) ve karbon fiber/epoksi (CFRP) kompozit borusal yapıların ezilme ve enerji emilimi davranışları incelenmiştir. Çalışma iki ana kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım, deneysel çalışmalardan oluşmaktadır. Bu aşamada fonksiyonelleştirilmiş çok duvarlı CNT katkılı (ağırlıkça %0.1; 0.2; 0.3; 0.5; 1; 2 oranlarında) ve katkısız cam fiber/epoksi kompozit plakalar, el yatırması yöntemi ile üretilmiş ve çekme, basma ve kayma deneyleri gerçekleştirilerek kompozit malzemelerin mekanik özellikleri belirlenmiştir. Bu incelemeler sonucunda çeki, bası ve kayma mukavemeti açılarından kompozit numune için %0.5 CNT oranının en uygun olduğu görülmüştür. İkinci kısım ise, sayısal çalışmalardan oluşmaktadır. Bu aşamada belirlenen mekanik özellikler kullanılarak, sonlu elemanlar tabanlı bir paket programı (ABAQUS) yardımıyla kare ve dairesel kesitli cam elyaf/epoksi ve karbon elyaf/epoksi kompozit boruların yarı statik ezilme ve enerji emilimi davranışları sayısal olarak incelenmiştir. Karbon fiber/epoksi kompozit malzemeye ait malzeme özellikleri literatürden elde edilmiştir. Sayısal analizler sonucunda karbon fiber takviyeli dairesel kesitli kompozit boruların spesifik enerji emilimi kapasitesinin diğer borularla karşılaştırıldığında daha yüksek olduğu görülmüştür.
In this study, crushing and energy absorption behavior of carbon nanotube (CNT) reinforced glass fiber/epoxy (GFRP) and carbon fiber/epoxy (CFRP) composite tubular structures has been investigated. The study consists of two main parts. First part deals with the experimental studies. At this stage, functionalized multi-walled CNT added (at weight percentages of 0.1; 0.2; 0.3; 0.5; 1; 2%) and additive free GFRP composite plates were produced using hand lay-up method and tension, compression and shear tests were carried out to determine mechanical properties of the composite materials. As a result of these investigations, 0.5 % CNT addition is determined to be most suitable rate for the composite in terms of tension, compression, and shear strength. The second part deals with the numerical studies. At this stage, quasi-static crushing and energy absorption characteristics of circular and square cross-section GFRP and CFRP tubes were investigated numerically using the determined mechanical properties in a commercial finite element based software (ABAQUS). The mechanical properties of CFRP tubes were taken from the existing literature. As a result of numerical studies, the specific energy absorption capacity of circular CFRP tubes was found to be most efficient compared to the other tubes.

12.Investigation of heat transfer in combustion chamber of a direct injection diesel engine under different compression ratios and engine torques
Ali Şanlı, Metin Gümüş
doi: 10.5505/pajes.2021.20599  Pages 91 - 103
Yanma gazları ve yanma odası duvarları arasında meydana gelen ısı geçişi, emisyonları ve motor performansını etkilediğinden dolayı önemli bir konudur. Diğer taraftan, silindir içi ısı geçişine etki eden birçok motor çalışma parametresi bulunmaktadır. Bunlar arasında motor momenti ve sıkıştırma oranı motor ısı transferinde oldukça etkilidir. Bu sebeple, bu çalışmada sıkıştırma ateşlemeli bir motorda yanma gazları ve yanma odası duvarları arasında meydana gelen ısı transferine motor momenti ve sıkıştırma oranının etkileri incelenmiştir. Yanma odasında genel ısı taşınım katsayısı hesaplanması için literatürde sıklıkla kullanılan Hohenberg, Woschni, Nusselt, Eichelberg ve Sitkei-Ramanaiah bağıntıları kullanılmıştır. Ayrıca, çalışmada çeşitli ısı transferi karakteristikleri (ısı akısı, yanma odası elemanlarında ısı kaybı, birim krank açısında ısı geçişi değişimi) değerlendirilmiştir. Yapılan çalışmada, sıkıştırma oranı ve motor momentinin, ısı taşınım katsayısını ve ısı akısını önemli oranda etkilediği görülmektedir. Sitkei-Ramanaiah bağıntısıyla hesaplanan ısı geçişi karakteristikleri en yüksek değerleri verirken Eichelberg bağıntısı en düşük değerleri vermiştir. Yanma odasında en fazla ısı kaybı pistonda oluşmuştur.
The heat transfer between gases and combustion chamber walls is an important issue because of affecting the emissions and engine performance. On the other hand, there are a number of engine operation parameters impacting on the in-cylinder heat transfer. Of these parameters, compression ratio and engine torque are of significant influence on the engine heat transfer. For this reason, in this study the effects of compression ratio and engine torque on the heat transfer between gases and combustion chamber walls in a compression ignition engine were studied. The most used correlations such as Hohenberg, Woschni, Nusselt, Eichelberg, and Sitkei-Ramanaiah were used to calculate the overall convective heat transfer coefficient in the combustion chamber. Moreover, various heat transfer characteristics (heat flux, heat loss in combustion chamber parts, heat transfer rate) were evaluated in this study. In the performed study, it was shown that compression ratio and engine torque affected significantly the heat transfer coefficient and heat flux. While heat transfer characteristics calculated by Sitkei-Ramanaiah correlation had the highest value, Eichelberg correlation had the lowest values. The most transferred heat among the combustion chamber parts occurred in the piston.

13.Crowd-shipping service network design problem
Barış Yıldız
doi: 10.5505/pajes.2021.83809  Pages 104 - 116
Şehir içi dağıtım faaliyetlerinin artan maliyetleri ve neden olduğu sorunlar (trafik, çevre kirliliği, gürültü, araç kazaları, vb.) hakkında artan kaygılar, bu alanda yenilikçi yaklaşımlara olan ihtiyacı giderek artırmaktadır. Ön plana çıkan söz konusu yaklaşımlardan birisi de Kitle destekli dağıtım (KDD) modelidir. Yolcu ve paket taşımacılığını bütünleştirerek atıl araç kapasitelerinin faydalı bir şekilde kullanılmasını amaçlayan bu modelde, kişilerin küçük ekonomik kazançlar sağlamak ve/veya dağıtım faaliyetlerinin çevreye verdiği zararları azaltılmasına katkı sunmak amacıyla kendi seyahatleri sırasında yolları üzerindeki servis noktaları arasında paket taşımacılığı yapması öngörülmektedir. Bu çalışmada, KDD faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütebilmesi için gerekli olan servis noktalarının/paket otomatlarının şehrin hangi noktalarına hangi kapasiteler ile kurulması gerektiğini belirlemek için çözülmesi gereken stratejik seviye “KDD servis ağı tasarımı” problemini literatüre tanıtıyoruz. İki seviyeli, senaryo tabanlı belirsiz bir tamsayılı program olarak modellediğimiz problemin çözümü için etkin bir Benders Ayrıştırma algoritması önermekteyiz. Gerçekleştirdiğimiz geniş kapsamlı hesapsal çalışmalar geliştirdiğimiz çözüm yönteminin etkinliğini ortaya koymakta, önemli yönetimsel çıkarımlar sunmaktadır. Elde ettiğimiz sonuçlar, hızlı paket taşımacılığı gibi oldukça zorlu ve maliyetli (ekonomik ve çevresel) bir dağıtım faaliyeti için iyi tasarlanmış bir KDD modelinin önemli kazanımlar sağlayabileceğini göstermektedir. Nispeten küçük sayıda (çalıştığımız problem örneklerinde en fazla 60 adet) servis noktaları ile dağıtımların önemli bir kısmının (çalıştığımız problem örneklerinde %56’ya kadar) “kitle” tarafından yapıldığı etkin bir KDD sisteminin teşkil edilebileceğini gösteren bu sonuçlar, önerilen yenilikçi yaklaşımın uygulanabilirliği konusunda önemli ipuçları vermektedir.
With the rising concerns over the increasing costs and negative externalities of city-logistics, the need for innovative approaches to come up with low cost and environmentally friendly distribution systems is on the rise. One such innovative approach is crowd-shipping (CS). In this model, which aims to combine packet and passenger transfers to utilize redundant transportation capacity, the individuals who want to earn small compensations and/or help the environment are employed to carry out package transfers between service points on the paths of their already planned trips. In this study, we introduce the strategic level CS network design problem, which needs to be solved to determine the locations and the capacities of the service points in the urban area to establish an efficient CS delivery system. We propose a novel Benders Decomposition algorithm to solve this challenging problem that we model as a scenario based two-stage stochastic integer program. The results of our comprehensive numerical experiments attest to the efficacy of the approach to solve practical size problem instances and provide significant managerial insights, showing that such a well-designed CS network can provide savings (in terms of both economic and environmental costs), even in the case of express package transfers with very stringent delivery lead time restrictions. In particular, our results show that by carefully choosing the locations and the capacities of the service points, it is possible to carry out a significant portion of express deliveries with the crowd provided delivery capacity (up to 56% in our experiments) without deploying a very large number of them (less than 60 in all our experiment) in the region, indicating the strong potential and applicability of the CS delivery systems in real world delivery operations.

14.Analysis of supply chain risks by structural equation model and fuzzy analytical hierarchy process
Murat Oturakçı, Rabia Sultan Yıldırım
doi: 10.5505/pajes.2021.34119  Pages 117 - 127
Tedarik zinciri risk yönetimi faaliyetleri, işletmelerin tedarik zinciri faaliyetleri kapsamında karşılaştıkları veya karşılaşabilecekleri riskleri ortadan kaldırmaya veya en aza indirmeye çalışır. Bu çalışmanın temel amacı tedarik zinciri risk faktörlerini tanımlamak ve önceliklendirmektir. Çalışmanın içeriğinde ilk olarak literatürden tedarik zinciri riskleri elde edilmiş, daha sonra elde edilen riskler gruplandırılmış ve birleştirilmiş ve çalışmada dikkate alınacak bir özet risk tablosu oluşturulmuştur. İkinci olarak, oluşturulan risk tablosundaki riskleri değerlendirmek için bir anket oluşturulmuş ve 391 kullanıcıdan değerlendirmeler alınmıştır. Toplanan sonuçlara göre temel riskler, Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) yardımıyla istatistiksel olarak değerlendirilmiş ve model sonuçlarına göre Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (Bulanık AHP) yöntemi ile alt riskler önceliklendirilmiştir. Elde edilen sonuçların yardımıyla, tedarik zincirindeki bireyler ve / veya işletmeler için öncelikli riskler konusunda eylem planı önerileri geliştirilmiştir. Eylem planına dahil edilecek ana riskler ve alt risklerden hangilerinin barındırdığını belirlemek için Pareto Analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, en önemli ana risk olarak arz ve talep riskleri olarak belirlenirken; satın alma maliyeti; materyal dizayn değişiklikleri; düzensiz talep tahminleri; tedarikçi kaynaklı riskler; transit zaman değişkenliği; müşteriden kaynaklı riskler; kısıtlı teslimat zamanları ve ürün yaşam döngüsü riskleri eylem planında en önemli alt riskler olarak belirlenmiştir.
Supply chain risk management activities attempt to eliminate or minimize the effects of risks that businesses face or may encounter within the scope of supply chain activities. The main aim of this study is to define, decide, and prioritize the supply chain risk factors. In the content of the study, first, supply chain risks from the literature were gathered and then the obtained risks were grouped and combined and a summary risk table to be considered in the study was created. Second, a questionnaire was created to evaluate the risks in the created risk table, and evaluations were received from 391 users. According to the collected results, the main risks were evaluated statistically with the help of the Structural Equation Model (SEM), and then sub-risks were prioritized by the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (Fuzzy AHP) method according to the model results. With the help of obtained results, action plan suggestions developed for individuals and/or businesses in the supply chain over prioritized risks. Pareto Analysis was used to determine which of the sub-risks hosted by the main risks and the sub-risks that will be included in the action plan. According to the results of the study, supply and demand risks are obtained as the most important main risks; procurement cost; frequency of material design changes, inaccurate demand forecasts, risks arising from supplier, risks arising from the costumer, transit time variability risks are identified as the most important sub-risks in the action plan.

15.A spare parts inventory optimization study in mining
Sena Şenses, Onur Gölbaşı, İsmail Serdar Bakal
doi: 10.5505/pajes.2021.46243  Pages 128 - 138
Yedek parça envanter yönetimi, özellikle madencilik gibi makine bazlı seri ve aralıksız üretim sağlamayı hedefleyen sektörler için, minimum maliyetle yüksek ekipman kullanılabilirliğini sürdürmek açısından hayati önem taşımaktadır. Bu çalışmada, Türkiye'nin büyük ölçekli üretim yapan bir madencilik şirketi için, toplam envanter bazlı masrafları en aza indirecek şekilde, optimum sipariş adet ve zamanlarının belirlenmesini sağlayan bir matematiksel modeli kullanılarak, envanter yönetimi probleminin çözümlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışma içerisinde, maden şirketinin mevcut envanter sistemi incelenmiş ve elde edilen gerçek veriler ile, seri ve sürekli üretim gerektiren mekanize sistemlerin verimliliğinde büyük öneme sahip olan endüstriyel yağlar için bir vaka çalışması yapılmıştır. Yapılan çalışma sonucu, şirketin mevcut endüstriyel yağ envanter politikasının, yıllık 18,566 TL'ye kadar tasarruf sağlayarak finansal olarak iyileştirilebileceği gözlemlenmiştir.
Spare parts inventory management is of vital importance in maintaining high equipment availability at minimum cost, especially for industries utilizing fully mechanized systems and aiming mass and continuous production such as mining. In this paper, it is intended to solve the spare parts inventory problem of a large-scale mining company operating in Turkey, by proposing a mathematical model to optimize the spare parts provisioning strategy in such a way that the total inventory related cost is minimized. Based on the current system analyzed and the real data provided by the company, a case study is conducted on inventory management problem of industrial lubricants, having a great importance in fully-mechanized systems to provide mass and continuous production. The optimization results show that the company's current lubricating oil inventory policy can be improved financially by yielding an annual saving up to ₺18,566.

16.Optimization of welding job-shop scheduling problem under variable workstation constraint: an industrial application with Arena simulation based genetic algorithm
Aslan Deniz Karaoglan
doi: 10.5505/pajes.2021.41948  Pages 139 - 147
İş atölyesi planlaması, 'emek yoğun proje tipi üretim' için zor bir konudur. Çünkü bu tür bir üretimde, gerçek işlem süreleri üretim bitene kadar tam olarak bilinmez ve bu işlem süreleri siparişin teknik özelliklerine göre değişir. İşlem sürelerini tahmin etmek için olasılık dağılımlarını kullanmak uygun bir yöntemdir. Bu makale, emek-yoğun proje tipi çalışan kaynak atölyesinin değişken iş istasyonu kısıtlamaları altında planlanması için endüstriyel bir uygulama sunmaktadır. Bu kısıt, ürünlerin boyuna bağlı olarak ortaya çıkan özel bir üretim şeklinin sonucudur. Amaç, bir grup bekleyen iş emrinin tamamlanma süresini en aza indirmektir. Genetik algoritma (GA) bu amaçla, atölyeye girmeyi bekleyen iş emirlerinin atölyeye giriş sırasını oluşturmak ve bunları 6 özdeş kaynak istasyonuna göndermek için kullanılır. Atölyenin dinamik koşulları, Arena simülasyon programı ile simüle edilir. Algoritmanın girdi verileri olarak stokastik işlem süreleri kullanılır. Kaynak iş istasyonu çizelgeleme için değişken iş istasyonu kısıtlaması altında stokastik işleme sürelerinin kullanılması daha önce araştırılmamıştır. Deneysel sonuçlara göre, GA ve Arena simülasyonu birlikte, değişken iş istasyonu kısıtlaması altında bu tür problemlerde bir grup işin toplam tamamlanma zamanını etkili bir şekilde azaltmaktadır. GA destekli Arena çizelgesi, bu sorun için GA kullanmadan önerilen çizelgeden daha iyi performans gösterir. Simülasyon sonuçları, bekleyen siparişlerin toplam üretim süresinin, GA kullanılmadan önerilen çizelgelerle karşılaştırıldığında yaklaşık % 9,25 oranında azaldığını göstermektedir.
Job-shop scheduling is a difficult issue for 'labor-intensive project type manufacturing'. Because in this type of production, the actual processing times are not exactly known until the production is finished and these processing times vary depending on the order’s technical specifications. It is an appropriate method to use probability distributions to forecast the processing times. This paper provides an industrial application for the scheduling of a labor-intensive project type working welding job-shop under variable workstation constraints. This constraint is consequence of a special production type that is depending on the length of the products. The aim is minimizing the makespan of a group of waiting orders. Genetic algorithm (GA) is used for this purpose to establish the entry sequence of the job-shop's waiting orders and dispatching them to the 6 identical welding stations. The dynamic conditions of the job-shop are simulated by the Arena simulation program. Stochastic processing times are used as the input data of the algorithm. Using stochastic processing times under variable workstation constraint for welding job-shop scheduling is not investigated previously. According to the experimental results, GA and Arena simulation together effectively reduces the makespan in this type of problem under variable workstation constraint. The GA aided Arena schedule outperforms the schedules proposed without using GA for this problem. Simulation results indicate that the total manufacturing time of pending orders is nearly 9.25% reduced when compared with the schedules proposed without using GA.

17.New branch location selection with AHP, ARAS and fuzzy TOPSIS: an example of a supplier company in the maritime industry
Abdülsamet Kara, Ahmet Masri, Gülsüm Kübra Kaya
doi: 10.5505/pajes.2021.40460  Pages 148 - 159
sürdürülebilirliği adına kritik bir karardır. Yer seçimi problemleri çok sayıda ve birbirleri ile çelişebilen kriterler altında alternatiflerin değerlendirmesini gerektirir. Bu çalışma, Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden AHP, ARAS ve bulanık TOPSIS yöntemlerini kullanarak denizcilik sektöründeki bir tedarikçi firmanın yeni bir şubesi için en uygun yerin belirlenmesini ve farklı yöntemlerden elde edilen sonuçların karşılaştırılmasını amaçlamaktadır. Çalışmada, maliyet, ulaşım, doğal faktörler, kalifiye iş gücü, tedarikçi bağlantıları, rakip firmaların varlığı ve liman potansiyeli kriterleri altında sekiz alternatif değerlendirilmiştir. Çalışma bulguları en önemli kriterin “maliyet” olduğunu ve firmanın yeni şubesi için en uygun lokasyonun İzmit olduğunu ortaya koymuştur. ÇKKV yöntemlerinden elde edilen sonuçlar karşılaştırıldığında ise en iyi alternatifin kullanılan üç yöntemle de aynı bulunduğu fakat kalan diğer alternatiflerin sıralamalarında farklı sonuçlar elde edildiği görülmüştür. Bu da ÇKKV yöntemlerinin karar destek amaçlı kullanılması gerektiğini bir kez daha göstermiştir.
Selecting the new branch location of a company is a critical decision for the profitability and sustainability of the company. Site selection problems require the evaluation of alternatives under multiple and conflicting criteria. This study aims to determine the most suitable location for a new branch of a supplier company in the maritime industry and compare the results obtained from different Multi-Criteria Decision-Making (MCDM) methods using AHP, ARAS, and fuzzy TOPSIS. In the study, eight alternatives were evaluated under the criteria of cost, transportation, natural factors, qualified workforce, supplier connections, presence of competitors and port potential. The findings revealed that the most important criterion is "cost" and the most suitable location for the new branch of the company is Izmit. Having compared the results obtained from the MCDM methods, it was seen that the best alternative was the same with all three methods. Still, different results were obtained in the rankings of the remaining alternatives. This once again showed that MCDM methods should be used for decision support purposes.

18.Shuttle bus service routing: A systematic literature review
Gaye Peker, Deniz Türsel Eliiyi
doi: 10.5505/pajes.2021.26243  Pages 160 - 172
Bu makale servis otobüsü rotalama modellerinin farklı uygulama alanlarında yapılmış olan çalışmalara ilişkin kapsamlı bir literatür haritalaması sağlamayı amaçlamaktadır. Bu amaçla son 20 yılda yayımlanan makaleler sistematik olarak gözden geçirilmiştir. Konu ile ilgili seçilen makaleler, yayın türü, yayın yılı, çözüm yöntemi, uygulama alanı, matematiksel model kullanımı ve amaç fonksiyonlarına göre sınıflandırılmıştır. Literatürde yer alan çalışmalar çalışan/personel, hasta/hastane, öğrenci, yaşlı/engelli ve havaalanı servisleri şeklinde ayrılmış olan fonksiyonel uygulama alanlarında ayrıntılı olarak incelenmiştir. İnceleme sonuçlarımız son yıllarda servis otobüsü rotalama konusunda yayımlanan modellerin kullanımlarında artış eğilimi olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla bu çalışma son yıllarda konuya dair artan ilgiyi ve yeni araştırma alanlarını işaret ederek, gelecekte yapılacak çalışmalar için araştırma fırsatlarını ve alandaki literatür boşluklarını vurgulamaktadır.
This paper aims to provide a comprehensive literature mapping for shuttle bus routing in different functional application areas. For this purpose, articles which were published in the last 20 years were systematically reviewed. Selected papers related to the topic were classified by their publication year, type of publication, solution approach, application area, usage of mathematical model and objective function. The existing articles were reviewed based on their functional application areas of employee/personnel, patient/hospital, students, elderly/disabled, and airport shuttles. The results of our analysis indicate that there has been an increasing movement in the usage of shuttle bus routing models through the recent years. This study therefore identifies this increasing attention to the topic as well as recent trends, and highlights research opportunities and literature gaps for future research.

19.An AHP based mathematical model to determine the criteria used in the worker performance evaluation
Büşra Tutumlu, Tuğba Saraç, Müjgan Sağır
doi: 10.5505/pajes.2021.46020  Pages 173 - 182
Mavi yaka personelin performansının değerlendirilmesi için kullanılacak ölçütler, beyaz yaka personelin performansının değerlendirilmesinde kullanılacak olanlara göre çok daha fazla çeşitlilik göstermektedir. Bu nedenle hangi ölçütlerin kullanılacağını belirlemek daha zordur. Performansın sağlıklı bir şekilde değerlendirilebilmesi için olabildiğince tüm ölçütlerin dikkate alınması gereklidir. Ancak tanımlanan her yeni ölçüt yeni bir veri grubunun toplanmasını ve değerlendirilmesini gerektirir. Oysa her çalışana ait toplanması gereken her yeni veri grubu, işletmeler için yeni bir iş yükü anlamına gelmektedir ve bu nedenle işletme yöneticileri mümkün olduğu kadar az ölçüt kullanarak personelinin performansını en sağlıklı şekilde değerlendirebilmek isterler. Klasik performans değerlendirme çalışmalarında kullanılacak ölçütler genellikle uzmanlar tarafından sadece performansın değerlendirmesine katkısı düşünülerek belirlenmektedir. Bu durumda veri toplama yükü çok fazla olabilmekte ve pratikte yöntemin kullanılabilmesini olanaksız hale getirebilmektedir. Bu çalışmada ise öncelikle işçi performansları uzmanlar tarafından belirlenmiş ölçütler kullanılarak Analitik Hiyerarşi Prosesi ile hesaplanmış daha sonra ise önerilen çok amaçlı matematiksel model kullanılarak tüm ölçütleri temsil edebilecek ve toplam veri toplama yükü enaz olan ölçütler belirlenmiştir. Performans değerlendirme belli periyotlar ile sürekli yapıldığından tüm ölçütleri temsil edebilecek daha az sayıdaki ölçüt ile çalışılması, veri toplama yükünün ciddi bir şekilde azalmasını ve böylece önerilen yöntemin pratik hayatta kullanılabilmesini sağlamaktadır. Önerilen yöntem bir plastik enjeksiyon fabrikasında uygulanmıştır. Sonuç olarak uzmanlar tarafından belirlenen toplam 40 ölçütten 30’u seçilmiş, tüm ölçütlerin seçildiği durumda elde edilen performans puanından sadece %4’lük bir sapma ile verilerin elde edilme zorluğu %26 azaltılmıştır.
The criteria to be used for evaluating the performance of workers vary much more than those used to evaluate the performance of office personnel. Therefore, it is more difficult to determine which criteria to use. All criteria, as much as possible, should be taken into account to evaluate the performance healthily way. However, each new criterion defined requires the collection and evaluation of a new data set. However, each new data group that needs to be collected for each employee means a new workload for businesses, and therefore business managers want to be able to evaluate the performance of their workers in the most healthy way, using as few criteria as possible. In this study, a mathematical model was proposed to determine which criteria to be used in evaluating worker performance with AHP, and the proposed approach is applied using data from a sample business and the obtained results are discussed. The criteria to be used in classical performance evaluation studies are generally determined by experts only considering their contribution to performance evaluation. In this case, the data collection workload can be too high and it may make it impossible to use the method in practice. In this study, firstly, workers' performances were calculated with Analytic Hierarchy Process using the criteria determined by the experts, and then, using the proposed multi-objective mathematical model, the criteria that could represent all the criteria with the minimum total data collection workload were determined. Since performance evaluation is carried out continuously in certain periods, working with fewer criteria that can represent all criteria ensures that the data collection workload is drastically reduced and thus the proposed method can be used in practical life. The proposed method has been applied in a plastic injection factory. As a result, 30 out of a total of 40 criteria determined by the experts were selected, with a deviation of only 4% from the performance score obtained when all criteria were selected, the workload of obtaining data was reduced by 26%.

20.Evaluating the shape and the mid-cross-aisle location in a multi-dock unit-load warehouse design
Mahmut Tutam
doi: 10.5505/pajes.2021.49779  Pages 183 - 193
Son yıllarda, e-ticaretin gelişmesi ile her gün binlerce ürün sipariş verilmekte ve sipariş sayısındaki bu ciddi artışa rağmen müşteriler verdikleri siparişlerin aynı-gün veya ertesi-gün teslim edilmelerini beklemektedirler. Müşteri memnuniyetini etkileyen en önemli unsurlardan biri haline gelen teslimat süresindeki bu beklenti verdikleri siparişlerin müşterilere zamanında ulaştırılmaları için depolardaki operasyonların etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Depolarda en fazla zaman birim yüklerin raflara yerleştirilmesi ve raflardan toplanması için harcanmaktadır (depolama ve boşaltma). Depolama ve boşaltma için kat edilen seyahat mesafeleri deponun tasarımına, orta-çapraz koridor konumuna ve operasyon türüne bağlı olarak değişmektedir. Bu çalışmada, tek-komut, çift-komut ve çapraz-sevkiyat operasyonlarının beklenen seyahat mesafeleri için ayrık depo uzayında matematiksel formasyonlar geliştirilmiştir. Geliştirilen kesikli formüller kullanılarak karma-komut operasyonlar için bir tamsayılı doğrusal olmayan programlama modeli oluşturulmuş ve oluşturulan optimizasyon modeli iki farklı senaryo için çözülmüştür. Sonuç olarak, depo tasarımının, orta çapraz koridor konumunun ve operasyon türünün beklenen seyahat mesafesi üzerindeki etkisi değerlendirilerek, iki bitişik duvar boyunca birden fazla kapıya sahip bir birim-yük depo tasarımında optimum orta-çapraz koridor konumu ve depo tasarımı belirlenmiştir.
In recent years, thousands of products are ordered by online every day with the development of e-commerce and customers expect their orders to be delivered on the same day or the following day despite the significant increase in the number orders. This expectation in delivery times, becoming one of the most important factors that affect customer satisfaction, reveals the requirement of active and efficient operations in warehouses to deliver orders to customers on time. In warehouses, the most time is spent in storing/retrieving products on/from shelves (storage and retrieval). The expected distances traveled for storing and retrieving vary depending on the warehouse design, the mid-cross-aisle location and operation type. In this study, mathematical formulations of expected distances for single-command, dual-command and cross-docking operations are developed in a discrete storage space. A nonlinear-integer programming model is developed for mixed-command operations by using discrete formulations developed and the optimization model is solved for two different scenarios. As a result, considering the effect on expected travel distance of the warehouse design, the mid-cross-aisle location and the operation type, the optimal location of the mid-cross aisle and warehouse design are determined in a unit-load warehouse having multiple dock doors along two adjacent walls.

21.A novel circular intuitionistic fuzzy AHP&VIKOR methodology: An application to a multi-expert supplier evaluation problem
İrem Otay, Cengiz Kahraman
doi: 10.5505/pajes.2021.90023  Pages 194 - 207
Sık kullanılan Çok Ölçütlü Karar Verme (ÇÖKV) yöntemlerinden biri olan VIKOR yöntemi, alternatiflerin pozitif ve negatif ideal çözümlere olan uzaklıklarını temel alır ve uzlaşmacı çözümler sunar. AHP, ölçütlerin ve alternatiflerin ikili olarak karşılaştırılması yoluyla büyük bir problemi küçük ve yönetilebilir problemlere bölen bir başka ÇÖKV yöntemidir. Bu yöntemlerde, ölçüt değerlerinin kesin sayısal atamalarının gerçekten zor olması ve uzmanların düşüncelerini net rakamlarla yansıtamamaları gibi nedenlerle genellikle dilsel değerlendirmeler tercih edilmektedir. Bulanık küme teorisi, bu dilbilimsel değerlendirmelerdeki belirsizlik ve kesin olmama durumlarını bulanık sayıları kullanarak başarıyla ele alır. Dairesel sezgisel bulanık kümeler (D-SBK), Atanassov [1] tarafından tanıtılan sıradan bulanık kümelerin en son uzantısıdır. D-SBK, üyelik (aidiyet) ve üye olmama (aidiyetsizlik) derecelerindeki belirsizlikleri de göz önüne alarak uzmanların bu dereceleri tanımlamalarına yardımcı olur. Bu çalışmada, bütünleşik D-SB AHP ve D-SB VIKOR metodolojisi geliştirilmiş ve çok uzmanlı bir tedarikçi değerlendirme problemine uygulanmıştır. Önerilen metodolojiden elde edilen sonuçlar, diğer yöntemlerle karşılaştırılmakta ve duyarlılık analizi de yapılmaktadır.
VIKOR method being one of the frequently used Multi-Criteria Decision Making (MCDM) methods, is based on the distances of alternatives to positive and negative ideal solutions, and presents compromising solutions. AHP is another MCDM method dividing the big problem into small and manageable problems through pairwise comparisons of criteria and alternatives. In these methods, linguistic assessments are generally preferred since exact numerical assignments of criteria values are really difficult and experts can not reflect the thoughts in their minds with crisp numbers. The fuzzy set theory captures the vagueness and impreciseness in these linguistic assessments successfully thorough fuzzy numbers. Circular intuitionistic fuzzy sets (C-IFS) are the latest extension of ordinary fuzzy sets, which was introduced by Atanassov [1]. C-IFS help experts to define membership (belongingness) and non-membership (unbelongingness) degrees by incorporating the uncertainty of these degrees. In this paper, an integrated C-IF AHP & C-IF VIKOR methodology is developed and applied to a multi-expert supplier evaluation problem. The results obtained from the proposed methodology are compared with other methods, and a sensitivity analysis is performed as well.

LookUs & Online Makale