E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale University Journal of Engineering Sciences EXPERIMENTAL ANALYSIS OF THE EFFECTS OF ENVIRONMENTAL CONDITIONS ON THE V-BELT SLIP [Pamukkale Univ Muh Bilim Derg]
Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2004; 10(1): 137-144

EXPERIMENTAL ANALYSIS OF THE EFFECTS OF ENVIRONMENTAL CONDITIONS ON THE V-BELT SLIP

Mehmet UÇAR1, Abdülkadir CENGİZ1
Kocaeli Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Makine Bölümü, Kocaeli

In the performance of force-coupled V-belt pulley mechanisms, friction forces play quite important role. Surface friction coefficient affecting friction force changes as a function of the environmental conditions prevailing around the system. Because of this feature, efficiency of the mechanism depends on the environmental conditions in the working space. In this study, experiments have been conducted in various moisture and temperature conditions and at the condition presence of various material particles and dust such as chalk, cement, sand, synthetic fiber and flour. Thus, slipping of pulleys relative to each other as a function of environmental conditions have been determined. Slipping values have been shown graphically. It was seen that relative moisture of the air slightly affects total slippage and as relative moisture of the air was kept constant, slipping values increased exponentially with temperature. On the other hand, at the condition including various material particles and dust the slippage was affected by particles and dust depending on their feature and structure.

Keywords: V-belt and pulley, Belt pulley Mechanisms, Slip

V-KAYIŞLARDA ÇALIŞMA ORTAM ŞARTLARININ KAYMAYA ETKİSİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ

Mehmet UÇAR1, Abdülkadir CENGİZ1
Kocaeli Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Makine Bölümü, Kocaeli

Bu çalışmada, V-kayış kasnak mekanizmalarının çalışma ortamlarındaki ısı ve nem parametrelerinin değişimi ve ortamdaki toz tipine bağlı olarak, kayma miktarlarındaki değişimler deneysel olarak incelenmiştir. Deneysel çalışmada sisteme ait diğer parametreler sabit tutulmuştur. Kayma miktarını kolayca belirlemek için tahrik eden ve tahrik edilen kasnaklar eşit çapta seçilmiş ve kalibre edilmiştir. Tahrik için kullanılan motor ve tork üretmek için kullanılan dinamometre millerine direk bağlanan rotary enkoderlerden alınan datalar dönme miktarına dönüştürülmüştür. 180 derece sarımlı iki kasnak arasındaki dönme miktarı farkı basit analitik metotla kayma miktarına dönüştürülmüştür. Hem kalibrasyon aşamasında hem de test aşamasında sonuçların kesinliği için testler üç defa tekrarlanmıştır. Yapılan deneysel çalışmalarda sıcaklık ve bağıl nemin kaymaya etkisi olduğu görülmüştür. Ancak sıcaklığın bağıl neme nazaran daha fazla etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Değişik malzemelerin partiküllerinin bulunduğu ortamlarda ise partikülün türüne yani partikül yapısına bağlı olarak kayma miktarlarının değişimi gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: V-kayış ve kasnağı, Kayış kasnak mekanizması, Kayma

Mehmet UÇAR, Abdülkadir CENGİZ. EXPERIMENTAL ANALYSIS OF THE EFFECTS OF ENVIRONMENTAL CONDITIONS ON THE V-BELT SLIP. Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2004; 10(1): 137-144
Manuscript Language: Turkish
LookUs & Online Makale