Local scour around bridge piers and its consequences can be considered as an important engineering problem. This study was conducted in a 18 m long and 70 cm wide rectangular flume with sediment median diameter of 0.43 mm by using two bridge piers having diameters of 6 cm and 9 cm. The duration of 5 experiments were limited to 4 hours. During the experiments, the evolution of scour depth (d_s) and the three-dimensional velocity at 4 cm above the bottom and 6 cm upstream part of the bridge pier was recorded as a function of time. The relationship between the vertical velocity component (V_z) and scouring depth was investigated and an equation for the dimensionless forms of these parameters was proposed. It is observed that the proposed relation is in accord with the limited data found in literature.
Keywords: Bridge pier, Scour depth, Vertical velocity, Time evolutionKöprü ayakları etrafında oluşan yerel oyulmalar önemli bir mühendislik problemi olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, 6 cm ve 9 cm çapa sahip iki köprü ayağı, içinde 0.43 mm medyan dane çapında sediment bulunan 18 m uzuluğunda ve 70 cm genişliğinde dikdörtgen kesitli bir kanal içine yerleştirilmiş ve bu ayaklar etrafında oluşan oyulmalar ölçülmüştür. Her biri 4 saat sürdürülen 5 adet deney gerçekleştirilmiştir. Deneyler sırasında, oyulma derinliğinin zamanla değişimi (d_s) ve ayağın 6 cm membasında tabandan 4 cm yukarıdaki noktasal hız değişimi zamana bağlı olarak kaydedilmiştir. Düşey hız bileşeni (V_z) ile oyulma derinliği arasındaki ilişki araştırılmış ve bu parametrelerin boyutsuz biçimleri için bir denklem önerilmiştir. Sözkonusu bağıntının, literatürde bulunan sınırlı miktardaki çalışmaya ait veri ile uyum içinde olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Köprü ayağı, Oyulma derinliği, Düşey hız, Zamanla değişim