E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale University Journal of Engineering Sciences Variation of Headways at Signalized Arterials with Respect to Distance and Cycle Times [Pamukkale Univ Muh Bilim Derg]
Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2014; 20(9): 338-343 | DOI: 10.5505/pajes.2014.86158

Variation of Headways at Signalized Arterials with Respect to Distance and Cycle Times

Figen Coşkun1, Kübra Çelik2, Süheyla Pelin Çalışkanelli3, Serhan Tanyel3
1Kocaeli University, Department of Construction and Technical Works, Kocaeli
2Provincial Directorate of Environment and Urbanization, Bursa
3Engineering Faculty, Dokuz Eylul University, İzmir

In this study, the variation in the proportion of free vehicles at a signalized arterial is tried to be modeled with respect to distance and green/cycle time ratio. In the analysis, it is assumed that headways between vehicles can be defined with Cowan M3 distribution. From the analysis, proportion of free vehicles in the left lane of an arterial is lower than other lanes. This results indicates that, left lanes are occupied by higher vehicle volumes. The analysis also showed that, proportion free vehicles increase with respect to the distance to traffic signals as expected.

Keywords: Headways, Cowan M3 distribution, Regression analysis.

Sinyalize Arterlerde Araç Takip Aralıklarının Mesafeye ve Devre Süresine Bağlı Değişimi

Figen Coşkun1, Kübra Çelik2, Süheyla Pelin Çalışkanelli3, Serhan Tanyel3
1Kocaeli Üniversitesi Yapı İşleri Ve Teknik Daire Başkanlığı, Kocaeli
2Çevre Ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Bursa
3Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, İzmir

Çalışmada İzmir’deki sinyalize arterlerden elde edilen verilerden yararlanarak, serbest araç oranının mesafeye ve akım yukarı sinyale ait yeşil süre/Devre süresi oranına bağlı değişimi modellenmeye çalışılmıştır. Modelleme aşamasında araçların takip aralıklarının Cowan M3 dağılımına uyduğu kabul edilmiştir. Yapılan hesaplamalar sonucunda sol şeritteki serbest araç oranının, diğer şeritlere oranla daha düşük olduğu; dolayısıyla daha fazla araç tarafından kullanıldığı anlaşılmıştır. Ayrıca hesaplar, “Alfa” değerinin, beklenildiği gibi, sinyalden uzaklaştıkça arttığını göstermiştir.

Anahtar Kelimeler: Zaman cinsinden takip aralığı, Cowan M3 dağılımı, Regresyon analizi.

Figen Coşkun, Kübra Çelik, Süheyla Pelin Çalışkanelli, Serhan Tanyel. Variation of Headways at Signalized Arterials with Respect to Distance and Cycle Times. Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2014; 20(9): 338-343

Corresponding Author: Kübra Çelik, Türkiye
Manuscript Language: Turkish
LookUs & Online Makale