E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale University Journal of Engineering Sciences - Pamukkale Univ Muh Bilim Derg: 20 (9)
Volume: 20  Issue: 9 - 2014
SPECIAL ISSUE FOR THE 10TH TRANSPORTATION CONGRESS
1.Cover-Contents
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Pages I - III

2.Modelling Domestic Air Transport Demand and Evaluating under Scenarios
Cenk Ozan, Özgür Başkan, Soner Haldenbilen, Halim Ceylan
doi: 10.5505/pajes.2014.95866  Pages 319 - 323
Ülkemizde ulaşım alt türler arasındaki dengesizlik ve entegrasyon en önemli problem olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmada son yıllarda içhat hava taşımacılığı alt türünde gözlenen talebin aylık değişimini yansıtabilen indeksleme yöntemi kullanılarak modellemesi yapılmış, geleceğe yönelik tahminler yapılarak alt türlerdeki dengesizliğin giderilmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur. Modelleme çalışmasında bağımsız değişkenler olarak Satın alma Gücü Paritesi ve jet yakıt fiyatları kullanılmıştır. Kullanılan yöntem ile aylık ve mevsimsel değişmelere duyarlı bir model geliştirilmiştir. Yapılan hesaplamalar sonucunda gelir seviyesinde iyimser gelişmeler gözlenmesi ve jet yakıt fiyatlarında düşük seyrin gözlenmesi durumunda karayolu ulaşım sisteminin ardından hava taşımacılığının demiryolu sistemi ile ciddi bir rekabet içinde olacağı belirlenmiştir. Bu nedenle ücret politikalarında gerekirse jet yakıt fiyatlarında vergi düzenlemesi ile talep gelişiminin desteklenmesinin gerekli olduğu düşünülmektedir.
The lack of balance and integration between transportation modes in Turkey is one of the main problems. In this study, domestic air transport demand is modeled and evaluated under scenarios. For this purpose, indexing method which is able to indicate observed monthly and seasonal variations in demand is used. Proposals are suggested in order to overcome the lack of balance between transportation modes. In modeling, purchasing power parity and jet fuel prices as independent variables are used. Results showed that the developed model using indexing method is substantially sensitive to observed monthly and seasonal variations in domestic air transport demand. Furthermore, in the event that there are optimistic an increase in the income level and a crawl in the jet fuel prices, domestic air transport can rival with railways for second place in the transportation modes behind highways. For this reason, it is considered regulation on wages policy and tax of jet fuel prices necessary to support development of domestic air transport demand.

3.Differential Evolution Algorithm Based Solution Approaches for Solving Transportation Network Design Problems
Özgür Başkan, Hüseyin Ceylan
doi: 10.5505/pajes.2014.08379  Pages 324 - 331
Diferansiyel Gelişim Algoritması son yıllarda mühendislik optimizasyon problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanılan bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Temel olarak Genetik Algoritma tekniğine benzer çalışma prensibine sahip olan Diferansiyel Gelişim algoritması, diğer sezgisel algoritmalara oranla yapısal olarak daha basit olmasına karşın optimum değerlere ulaşmada daha kararlı bir yöntemdir. Bu çalışmada, Diferansiyel Gelişim Algoritması ulaşım ağ tasarımı problemlerine uygulanmakta ve çözüm üzerindeki etkinliği incelenmektedir. Bu kapsamda, Birleştirilmiş Ulaşım Ağ Tasarımı ve kentiçi karayolu ağlarındaki yol kenarı park yerlerinin belirlenmesi problemlerinin çözümü için iki seviyeli programlama yaklaşımı altında DG algoritması tabanlı modeller geliştirilmiştir. Bu modellerde, üst seviyede optimum yatırım ve parklanma stratejileri araştırılırken, alt seviyede sürücü reaksiyonlarını temsil eden Deterministik Trafik Atama problemi Frank-Wolfe algoritması ve VISUM trafik modelleme yazılımı kullanılarak çözülmüştür. Önerilen modellerin etkinliklerinin belirlenmesi amacıyla Sioux-Falls test ağı üzerinde sayısal uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar Diferansiyel Gelişim Algoritmasının ulaşım ağ tasarımı problemlerinin çözümünde etkin şekilde kullanılabileceğini göstermiştir.
Differential Evolution algorithm has effectively been used to solve engineering optimization problems recently. The Differential Evolution algorithm, which uses similar principles with Genetic Algorithms, is more robust on obtaining optimal solution than many other heuristic algorithms with its simpler structure. In this study, Differential Evolution algorithm is applied to the transportation network design problems and its effectiveness on the solution is investigated. In this context, Differential Evolution based models are developed using bi-level programming approach for the solution of the transportation network design problem and determination of the on-street parking places in urban road networks. In these models, optimal investment and parking strategies are investigated on the upper level. On the lower level, deterministic traffic assignment problem, which represents drivers' responses, is solved using Frank-Wolfe algorithm and VISUM traffic modeling software. In order to determine the effectiveness of the proposed models, numerical applications are carried out on Sioux-Falls test network. Results showed that the Differential Evolution algorithm may effectively been used for the solution of transportation network design problems.

4.A Laboratory Study of an Organic Warm Mix Asphalt Additive on Aging Characteristics of Bituminous Mixtures
Peyman Aghazadeh Dokandari, Julide Oner, Ali Topal, Burak Sengoz
doi: 10.5505/pajes.2014.02411  Pages 332 - 337
Son yıllarda araştırmacılar, bitümlü sıcak karışım asfaltın yerini alacak benzer veya tercihen daha yüksek performanslı, üretim maliyetlerini azaltan, doğal kaynakları koruyan, çevreye daha az zararlı ve uygulamada daha verimli bitümlü karışımlar elde etme yolunda çalışmalar yürütmektedirler. Ilık karışım asfalt sistemlerinin kullanımı ile asfalt numunelerinin karıştırma ve sıkıştırma derecelerinde fark edilebilir düşüş gözlenmektedir. Uygulama sıcaklıklarındaki belirgin düşüşlerin, asfalt kaplamalarda meydana gelebilecek yaşlanmadan kaynaklanan bozulmaları azaltacağı öngörülmektedir. Bu çalışmada, organik ılık karışım asfalt katkı maddesinin bitümlü karışımların yaşlanma özellikleri üzerine etkileri araştırılmıştır. Çeşitli oranlarda organik ılık karışım asfalt katkı maddesi içeren bitüm ile hazırlanan asfalt karışımları ve kontrol karışımları; kısa dönem ve uzun dönem yaşlanmaya tabi tutulduktan sonra yaşlanma oranları ve yaşlanma indeksleri, indirekt çekme mukavemeti deneyleri ile belirlenmiştir. Deney sonuçları, bitümlü sıcak karışımlara kıyasla organik katkı içeren ılık karışım asfalt numunelerinin yaşlanmaya karşı daha dirençli olduğunu göstermektedir.
In recent years, researchers have been conducting studies in order to discover new alternative technologies for hot mix asphalts. These new technologies are expected to be higher in performance, lower in costs, sustainable over natural resources, environmentally friendly and easy to apply. With utilization of warm mix asphalt technologies, it is possible to decrease mixing and compaction temperatures of asphalt applications. In warm mix asphalt pavements, it is expected that ageing induced failures be less than hot mix asphalt pavements due to lower application temperatures. Within the scope of this study, the effects of an organic warm mix asphalt additive over ageing characteristics of bituminous mixtures have been investigated. In order to estimate the proportion of hardening of warm mix asphalt specimens containing different contents of organic additive and control specimens with no additive content, all specimens have been subjected to short- and long-term ageing. Afterwards, ageing indices have been calculated considering the ratio of indirect tensile strength values of both short- and long-term aged specimens over un-aged specimens. The results show that the aging indices of specimens containing organic warm mix asphalt additive are rather less than the indices of hot mix asphalt specimens.

5.Variation of Headways at Signalized Arterials with Respect to Distance and Cycle Times
Figen Coşkun, Kübra Çelik, Süheyla Pelin Çalışkanelli, Serhan Tanyel
doi: 10.5505/pajes.2014.86158  Pages 338 - 343
Çalışmada İzmir’deki sinyalize arterlerden elde edilen verilerden yararlanarak, serbest araç oranının mesafeye ve akım yukarı sinyale ait yeşil süre/Devre süresi oranına bağlı değişimi modellenmeye çalışılmıştır. Modelleme aşamasında araçların takip aralıklarının Cowan M3 dağılımına uyduğu kabul edilmiştir. Yapılan hesaplamalar sonucunda sol şeritteki serbest araç oranının, diğer şeritlere oranla daha düşük olduğu; dolayısıyla daha fazla araç tarafından kullanıldığı anlaşılmıştır. Ayrıca hesaplar, “Alfa” değerinin, beklenildiği gibi, sinyalden uzaklaştıkça arttığını göstermiştir.
In this study, the variation in the proportion of free vehicles at a signalized arterial is tried to be modeled with respect to distance and green/cycle time ratio. In the analysis, it is assumed that headways between vehicles can be defined with Cowan M3 distribution. From the analysis, proportion of free vehicles in the left lane of an arterial is lower than other lanes. This results indicates that, left lanes are occupied by higher vehicle volumes. The analysis also showed that, proportion free vehicles increase with respect to the distance to traffic signals as expected.

6.Relationship Between Traffic Rule Violations and Socio-Economic Structure of Young Drivers in Turkey: Aydın and Malatya Examples
Mehmet Metin Mutlu, Yalçın Alver
doi: 10.5505/pajes.2014.19970  Pages 344 - 350
Sosyo-ekonomik verilere dayanarak yapılan çalışmalara göre gençlerin trafik kural ihlallerine daha eğilimli olduğu ve tüm dünyada genç sürücülerin, özellikle heyecan arama ve tecrübesizlik nedeniyle, trafik kazalarında büyük rol oynadığı bilinmektedir, bu nedenle genç nüfusun yoğun olduğu ülkemizde genç sürücü davranışları incelenmelidir.
Bu çalışmanın ana hedefi; genç sürücülerin (18-29 yaş) trafik kurallarına ne kadar uyduklarını belirlemek ve genç sürücülerin sosyo-ekonomik yapıları, sürüş tecrübeleri gibi değişkenlerle trafik ihlalleri arasında bir ilişki olup olmadığını açıklamaya çalışmaktır.
Çalışmada sürücü eğilimlerinin saptanmasında ve trafik kazalarında belirleyici olan; kırmızı ışıkta geçme, emniyet kemeri takmama, hız sınırını aşma ve alkollü araç kullanma olmak üzere dört ana kural ihlali incelenmiştir. Genç sürücülerin trafik kural ihlalleri ile sürüş davranışları arasındaki ilişkileri detaylı incelemek için yapılan anket çalışması ile toplanan veriler bu çalışmada kullanılmıştır. Kişisel Bilgiler ve Kural İhlalleri grupları altında toplanan sorulardan oluşan anket çalışması Aydın ve Malatya İlleri Merkez İlçelerinde gerçekleştirilmiştir. sürücü ehliyetine sahip ve en az bir yıldır aktif olarak araç kullanan 18-29 yaş arası sürücüler hedeflenmiştir. Belirtilen özellikleri sağlayan, farklı eğitim ve gelir düzeylerine sahip, Aydın'da 417, Malatya'da ise toplam 400 genç sürücüye yüz yüze anket tekniği kullanılarak anket yapılmıştır.
Sürücülerin sosyo-ekonomik verileri ve sürüş davranışı verileri toplanmış ve bu değişkenler ile kural ihlali yapma eğilimi arasındaki ilişki ikili (binary) logit model kullanılarak incelenmiştir. Çalışma sonucunda genç sürücüler daha yakından tanınmış, gerçekleştirdikleri trafik kural ihlalleri, sürüş davranışları, sosyo-ekonomik ve demografik yapıları arasında ne gibi ilişkiler olduğu ortaya çıkarılmıştır.
Studies based on socio-economic data shows that, young drivers have more tendencies to traffic rule violations and play significant role on traffic accidents caused by sensation seeking and lack of experience. For this reasons Turkey, which is a country with large youth bulge, must be subjected to studies on young driver behaviors.
Main objective of this study is to determine obedience of young drivers (18-29 ages) to traffic rules and to analyze relationship of traffic rule violations with variables such as socio-economic structure and driving experience etc.
In this study, four main traffic rules indicating driver tendencies and also significant in traffic accidents are analyzed, which are red light violation, seatbelt violation, speed limit violation and drink driving. To analyze relationship of traffic rule violations and driving behaviors in detail, face to face survey data is used. Surveys which consist of personal information and traffic rule violation sections are conducted in central districts of two cities of Turkey with similar size but different cultural structure, Aydin and Malatya In Aydin 417 and in Malatya 400 Survey data of 18-29 age-old drivers with driving licence and at least one year driving experience, used in this study.
Relationship between socio-economic variables, driving behavior variables and traffic rule violation tendency is analyzed using binary logit statistical models. As a result socio-economic, demographic and driving behavior variables of young drivers which are effective in traffic rule violations are determined.

LookUs & Online Makale