E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale University Journal of Engineering Sciences - Pamukkale Univ Muh Bilim Derg: 29 (8)
Volume: 29  Issue: 8 - 2023
1.Cover-Contents
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Pages I - V

2.Aegean Region fruit production assignment using Fuzzy Logic and ARAS methods
Hasan Akyer
doi: 10.5505/pajes.2023.05406  Pages 797 - 809
Türkiye’nin Ege bölgesi iklim koşulları ve toprak özellikleri açısından meyve üretimine çok elverişli bir bölgedir. Ege bölgesindeki meyve ve sebze üretimi Türkiye tarım ekonomisi açısından önemli bir konuma sahiptir. Meyvecilik sektörü Türkiye’nin tarım ekonomisi açısından oldukça önemli bir yere sahiptir. Çalışmanın amacı, Ege bölgesindeki dengesiz meyve üretiminin önüne geçilerek daha verimli meyve yetiştiriciliğini sağlamaktır. Çalışmada, farklı koşullarda yetişen meyveleri Ege bölgesindeki farklı özelliklere sahip illerde dengeli bir şekilde üretiminin yapılacağı bir atama amaçlanmıştır. Atama problemi için Ege bölgesindeki şehirlerin koşulları ve meyvelerin yetişme koşulları birlikte ele alınmıştır. Bu koşullar rakım, sıcaklık, toprak niteliği, iklim, nem, işgücü ve sulamadır. Meyve üretimi için AHP yöntemiyle koşullar analiz edilmiş ve faktör ağırlıkları hesaplanmıştır. Meyvelerin atama problemini çözmek için Aras ve Bulanık Mantık yöntemleri kullanılmıştır. Bu yöntemler, belli bir durumun hesaplanamayan özelliklerini sayısallaştırarak sonuca ulaşmayı sağlamaktadır. Endüstriyel değeri ve ihracat geliri yüksek olan başta incir, üzüm, kekik ve kiraz üretimi için sırasıyla Aydın, Manisa, Denizli ve Afyonkarahisar illeri önerilmiştir. Yapılan çalışma ülke genelinde her bölgede bu şekilde meyve ve sebze atamasının yapılarak dengesiz üretimin önüne geçilebileceğini göstermiştir. Sonuçta ülkenin tarım arazileri etkin kullanılabilecek ve tarımın milli ekonomiye katkısı artacaktır.
Turkey's Aegean region is a very suitable region for fruit production in terms of climatic conditions and soil characteristics. Fruit and vegetable production in the Aegean region has an important position in terms of Turkey's agricultural economy. The fruit growing sector has a very important place in Turkey's agricultural economy. The aim of the study is to prevent unbalanced fruit production in the Aegean region and to ensure more efficient fruit growing. In the study, it was aimed to assign a balanced production of fruits grown under different conditions in provinces with different characteristics in the Aegean region. For the assignment problem, the conditions of the cities in the Aegean region and the growing conditions of the fruits are considered together. These conditions are altitude, temperature, soil quality, climate, humidity, labor and irrigation. Conditions for fruit production were analyzed with the AHP method and factor weights were calculated. Aras and Fuzzy Logic methods were used to solve the assignment problem of fruits. These methods enable to reach the result by digitizing the non-computable features of a particular situation. Aydın, Manisa, Denizli and Afyonkarahisar provinces have been proposed, respectively, for the production of figs, grapes, thyme and cherries, which have high industrial value and export income. The study has shown that unbalanced production can be prevented by assigning fruits and vegetables in this way in every region of the country. As a result, the country's agricultural lands will be used effectively and the contribution of agriculture to the national economy will increase.

3.A model proposal for sustainable urban logistics performance measurement and implementation for the city of İzmir
Rabia Sude Öztürk, Aşkıner Güngör, Olcay Polat
doi: 10.5505/pajes.2023.25257  Pages 810 - 823
Günümüzde her alanda olduğu gibi, kentsel lojistikte de sürdürülebilirliğin önemi giderek artmaktadır. Bu anlamda bir kentin kentsel lojistik performansı da sürdürülebilirliğin temel bileşenleri olan ekonomik, sosyal ve çevresel faktörlere dayalı olmalıdır. Bu anlamda kentsel lojistik performans kriterlerinin belirlenmesi, ekonomik, sosyal ve çevresel koordineli bir kalkınma için önemli bir temeldir. Bu çalışmada amaç bir Sürdürülebilir Kentsel Lojistik Performans Endeksi (Sustainable Urban Logistics Performance Index – SULPI) geliştirmektir. Çalışmada SULPI için gereken kriterler belirlenmiş ve sürdürülebilirlik bileşenlerine uygun şekilde sınıflandırılmıştır. Akabinde bu kriterler AHP Yöntemi kullanılarak, kentsel lojistiğin farklı paydaşlarını temsil eden 4 farklı uzman tarafından değerlendirilmiş ve her bir SULPI kriterinin ağırlığı hesaplanmıştır.
Önerilen model, SULPI hesaplamasında ilgili kent için mümkün olduğunca gerçek ve hali hazırda var olan ve kolay erişilebilir verilere dayalı olması ve sürdürülebilirliği temsil eden kriterleri ele alan yapısı ile literatüre katkı sağlamaktadır. SULPI, yetkililerin kentlerin lojistik performanslarını belirlenen kriterlere göre karşılaştırmalarına, kentsel lojistik uygulamalarını sürdürülebilirlik açısından iyileştirmeye yönelik planlar yapmalarına ve/veya planlarını revize etmelerine yardımcı olacaktır.
Today, just like in every field, the importance of sustainability is also increasing in urban logistics. In this sense, the urban logistics performance of a city should also be based on economic, social and environmental factors, which are the basic components of sustainability. In this sense, the determination of urban logistics performance criteria is an important basis for an economic, social and environmental coordinated development. In this study, a Sustainable Urban Logistics Performance Index (SULPI) is developed. In the study, the criteria required for SULPI were determined and classified in accordance with the sustainability components. Subsequently, these criteria were evaluated by 4 different experts representing different stakeholders of urban logistics using the AHS Method and the weight of each SULPI criterion was calculated.
The proposed model contributes to the literatüre by using an approach with the criteria representing sustainability. Its is also based on real and easily accessible data for the relevant city for which the SULPI is calculated. SULPI will help the authorities to compare the logistics performance of the cities according to the determined criteria, make and/or revise plans to improve the urban logistics practices in terms of sustainability.

4.Prediction bike-sharing demand with gradient boosting methods
Zeliha Ergül Aydın, Banu İçmen Erdem, Zeynep İdil Erzurum Çiçek
doi: 10.5505/pajes.2023.39959  Pages 824 - 832
Bisiklet paylaşım sistemlerinin artan popülaritesi, talebi doğru tahmin etme ihtiyacını artırmıştır. Bu çalışma, bisiklet paylaşım sistemlerinde talebi tahmin etmek için gradyan artırma yöntemlerinin kullanımını araştırmaktadır. Bu amaçla, XGBoost, LightGBM ve CatBoost gradyan artırma algoritmalarını kullanarak bisiklet paylaşım talebini tahmin etmek için bir yöntem önerilmektedir. Önerilen yöntem Konya ve Washington, D.C. olmak üzere iki gerçek dünya veri setine uygulanmıştır. Her iki veri setinde de hava koşulları ve günün belirli özellikleri gibi bilgiler yer almaktadır Geçmiş veriler üzerinde bir gradyan artırma modeli eğiterek, gelecekteki bisiklet paylaşımı talebine ilişkin son derece doğru tahminler yapılabilmektedir. Tüm gradyan artırma modelleri en iyi hiperparametre kümeleriyle eğitildiğinde; CatBoost, XGboost ve LightGBM'den daha iyi performans göstermiştir.
The increasing popularity of bike-sharing systems has led to a growing demand for accurate demand prediction methods. This study explores the use of gradient-boosting methods for predicting demand for bike-sharing systems. In this paper, we propose a method for predicting bike-sharing demand using gradient boosting algorithms XGBoost, LightGBM, and CatBoost. This study examined two real-world data sets, one for Konya and the other for Washington, D.C. Both of the datasets include information such as weather conditions, and specific characteristics of the day. We make highly accurate predictions of future bike-sharing demand by training a gradient-boosting model on historical data. CatBoost outperforms XGboost and LightGBM when all gradient boosting models are trained with the best hyperparameter sets.

5.Extruder line selection with fuzzy CRITIC and fuzzy MAIRCA for a cable company
Aliye Ayça Supçiller, Tuğba Öktem
doi: 10.5505/pajes.2023.47190  Pages 833 - 841
Kablo sektörü, yüksek hammadde maliyetleri ile üretim gerçekleştirmektedir. Ekstrüder hatları; ürün kalite ve maliyetleri açısından fark yaratmaktadır. Bu nedenle en iyi hattın seçimi önem arz etmektedir. Bu çalışmada bir kablo firmasında üretime alınacak yeni bir yalıtkan malzeme için dört ekstrüder hattı ele alınmıştır. Tüm alternatifler için toplam yedi değerlendirme kriteri belirlenmiştir. Pisagor bulanık ve üçgensel bulanık sayı kümelerinde tanımlı dilsel ifadeleri kullanarak firma üretim yöneticilerinden oluşan karar verici grubu tüm alternatifleri, kriterler altında değerlendirmiştir. Değerlendirmeler neticesinde, Pisagor bulanık sayılar kullanılarak öncelikle Bulanık CRITIC yöntemi ile objektif kriter ağırlıkları belirlenmiş ardından üçgensel bulanık sayıların kullanıldığı Bulanık MAIRCA yöntemi ile ekstrüder hattı seçimi gerçekleştirilmiştir. Kriterlerin, elde edilen sonuçlar üzerindeki etkisini ölçmek için duyarlılık analizleri gerçekleştirilmiştir. Kiterlerin ağırlıklandırılması adımında enerji kullanımı kriteri ön plana çıkmıştır. HFFR ürününün mamüle dönüştürülmesi için en uygun hattın ‘Bobin’ olduğu belirlenmiştir. Çalışma ile birlikte uygulama yapılan firma için öncelikli hat tanımlanmıştır.
The cable industry carries out production with high raw material costs. Extruder lines make a difference in terms of product quality and costs. Therefore, the selection of the best line is important. In this study, four extruder lines were considered for a cable company for the production of a new insulation material. A total of seven evaluation criteria were determined for all alternatives. The decision-making group, consisting of production mansagers of the company, evaluated all alternatives under the criteria using linguistic expressions defined in Pythagorean fuzzy and triangular fuzzy number sets. As a result of the evaluations, objective criterion weights were determined using the Fuzzy CRITIC method with Pythagorean fuzzy numbers, and then the extruder line selection was carried out using the Fuzzy MAIRCA method with triangular fuzzy numbers. Sensitivity analyses were conducted to measure the impact of criteria on the obtained results. In the step of weighting the criteria, the energy usage criterion stood out. It was determined that the "Bobin" line is the most suitable for the conversion of the HFFR product into the final product. The study identified the priority line for the company where the application was carried out.

6.An alternative approach for calculating Turkey's digital transformation index: Bayesian BWM
Ayşegül Tuş, Gülin Zeynep Öztaş, Tayfun Öztaş, Abdullah Özçil, Esra Aytaç Adalı
doi: 10.5505/pajes.2023.48310  Pages 842 - 854
Endüstri 4.0’ın yol açtığı dijital dönüşüm süreci, ülkelerin yeniden yapılandırılmasını gerektirmektedir. Dijital dönüşüm, bilgi birikimi ile teknolojiyi entegre ederek verimliliği arttırmak yoluyla katma değere sahip ürünler ile sürdürülebilir bir kârlılığı hedeflemektedir. Dijital dönüşümün yarattığı fırsatların ve tehditlerin farkında olan ülkeler, rekabette avantaj elde ederek pazar paylarını arttırma imkânı bulabilmektedir. Bu nedenle ülkelerin, dijital dönüşümü benimseme ve uygulama düzeylerinin tespit edilebilmesi için çeşitli kuruluşlar tarafından analizler ve değerlendirmeler yapılmaktadır. Bu çerçevede, Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafından hazırlanan ve ilki 2020 yılında yayımlanan Türkiye Dijital Dönüşüm Endeksi, Türkiye’nin dijital dönüşüm performansının zaman içinde değişiminin gözlenmesine ve diğer ülkelerle karşılaştırma yapılmasına imkân sağlayan kullanışlı bir araçtır.
Türkiye Dijital Dönüşüm Endeksi, çeşitli göstergeleri (kriterleri) dikkate alarak, 4 ana bileşeni (ana kriteri) ve 10 alt bileşeni (alt kriteri) içeren bir endekstir. Bu endeks değeri hesaplanırken her bir kriterin öneminin eşit olduğu varsayılmaktadır. Ancak endeks değeri hesaplamada kullanılan ana ve alt kriterlerin önem derecelerinin gerçekte farklı olması nedeniyle kriter ağırlıklarının dikkate alınarak endeks hesaplamanın daha anlamlı olacağı düşünülmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, kriter ağırlıklarının hesaplanmasında dijital dönüşüm konusunda uzmanlaşmış kişilerin görüşleri dikkate alınarak Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden biri olan Bayesian Best-Worst Method (BBWM) ile dijital dönüşüm endeks değeri yeniden hesaplanmıştır. Bu yöntem sayesinde bir uzman grubun bir kriteri diğerine tercih etme derecesi ölçülerek bütünleşik ağırlıklar elde edilebilmektedir. Bu çalışma ile elde edilen bulgular, Türkiye’nin dijital dönüşüm performansını nasıl artırılabileceğine ilişkin ipuçları sunarken, bu bulguların TÜBİSAD'ın hazırladığı rapordaki sıralamayı ve yorumları etkileyeceği düşünülmektedir.
The digital transformation process caused by Industry 4.0 requires the restructuring of countries. Digital transformation integrates the knowledge and technology. It aims at sustainable profitability with products with added value by increasing efficiency. Countries that are aware of the opportunities and threats created by digital transformation can find the opportunity to increase their market share by gaining a competitive advantage. For this reason, analyses and evaluations are made by various organizations in order to determine the level of adoption and implementation of digital transformation by countries. In this framework, Turkey Digital Transformation Index was prepared by Informatics Industry Association (TÜBİSAD) and the first one was published in 2020. It is a useful tool that allows observing the change in Turkey's digital transformation performance over time and making comparisons with other countries.
The Turkey Digital Transformation Index includes 4 main components (main criteria) and 10 sub-components (sub-criteria) taking into account various indicators (criteria). It is assumed that the importance of each criterion is equal when calculating this index value. However, it is thought that the main and sub-criteria used in the index value calculation are actually different in importance. Therefore, it will be more meaningful to calculate the index by considering the criteria weights. For this reason, they are calculated in this study with Bayesian Best-Worst Method (BBWM), which is one of the Multi-Criteria Decision Making (MCDM) methods, taking into account the opinions of experts in digital transformation. The digital transformation index value is recalculated with these criteria weights. Thanks to this method, aggregated weights are obtained by measuring the degree to which an expert group prefers one criterion to another. This study provides tips on how to increase Turkey's digital transformation performance. It is thought that the findings will affect the ranking and comments.

7.A review on the electric vehicle routing problems
Can Berk Kalaycı, Yusuf Yılmaz
doi: 10.5505/pajes.2023.49769  Pages 855 - 869
Elektrikli Araç Rotalama Problemi (EARP), içten yanmalı motorlu araçların yerine elektrikli araçların (EA) kullanıldığı Araç Rotalama Problemi'nin (ARP) bir genişlemesidir. Elektrikli araçlar, pil kapasitesi nedeniyle sınırlı bir menzile sahiptir ve rotayı tamamlamak için şarj edilmeleri gerekmektedir. Şarj, pil seviyesine bağlı olarak ve pil kapasitesine kadar herhangi bir miktarda gerçekleştirilebilir. Ayrıca, şarj istasyonunun (Şİ) teknik altyapısına bağlı olarak şarj hızı değişebilir. Gerçek hayatta bazı uygulamalarda, şarj istasyonları yanında pil değiştirme istasyonları (PDI) kullanıldığı durumlar bulunmaktadır. Bu çalışma sadece lojistik faaliyetlerde elektrikli araçların kullanıldığı ve rota üzerinde şarj edildiği veya pil değiştirme yöntemiyle şarj edildiği makaleleri ele almaktadır. İlk olarak, elektrikli araç rota problemi tanıtılmış ve araç rota probleminden elektrikli araç rota problemine geçişin evrimi açıklanmıştır. Ardından, elektrikli araç rota problemi için matematiksel bir model sunulmuştur. Sonra, elektrikli araç rota problemi literatürü, veriler ve görseller kullanılarak özetlenmiş ve varsayımlar, kısıtlamalar, problem tipleri ve çözüm yaklaşımları gibi farklı özelliklere göre sınıflandırılmıştır. Odak noktası, her sınıfa dahil olan önemli yönler ve çözüm yaklaşımları üzerindedir. Son olarak, gelecekteki araştırma fırsatları özetlenmiştir.
The Electric Vehicle Routing Problem (EVRP) is an extension of the Vehicle Routing Problem (VRP), wherein electric vehicles (EVs) are utilized instead of internal combustion engine vehicles (ICEVs). Electric vehicles have a limited driving range due to their battery capacity and require recharging to complete their routes. Charging can take place at any battery level and can be done up to the battery capacity. Furthermore, the charging speed may vary depending on the technical infrastructure of the charging station (CS). In certain real-life applications, battery swap stations (BSSs) are used in conjunction with charging stations. This study specifically focuses on articles that discuss the use of electric vehicles in logistics activities, where they are charged during the route or through battery swapping. Firstly, the electric vehicle routing problem is introduced, explaining the evolution from the vehicle routing problem to the electric vehicle routing problem. Subsequently, a mathematical model for the electric vehicle routing problem is presented. The literature on the electric vehicle routing problem is then summarized using data and visuals, and classified based on different characteristics such as assumptions, constraints, problem types, and solution approaches. The emphasis is placed on the notable aspects and solution approaches within each category. Finally, future research opportunities are summarized.

8.Heuristic algorithms for solving the multi-compartment vehicle routing problem with time windows and heterogeneous fleet
Duygu Topaloglu, Olcay Polat, Can Berk Kalayci
doi: 10.5505/pajes.2023.50280  Pages 870 - 884
Aynı kompartımanda taşınamayan farklı ürünlerin dağıtımında çok kompartımanlı araç kullanımı verimli bir çözüm yöntemidir. Bu çalışmada zaman pencereli araç rotalama problemi heterojen filolu ve çok kompartımanlı araçların kullanımı göz önünde bulundurularak ele alınmıştır. Çalışmada ele alınan problemin varyantı heterojen filolu çok kompartımanlı zaman pencereli araç rotalama problemi (HFÇKZPARP) olarak bilinmektedir. Bu çalışmada Değişken Komşuluk Arama algoritması (DKA) ve Yapay Arı Koloni Algoritması (YAKA) problemin çözümü için uyarlanmıştır. Algoritmaların performanslarını analiz edebilmek için iyi bilinen veri setleri problem yapısına uyarlanmıştır. Karşılaştırmalı sonuçlar geliştirilen algoritmaların oluşturulan veri setlerini efektif bir şekilde çözdüğünü ortaya koymaktadır. DKA algoritması YAKA’ya göre sayısal olarak önemli bir üstünlük gösterdiği gözlemlenmiştir.
The use of multi-compartment vehicles is an efficient solution for distributing different products that cannot be transported in the same compartment. In this study, the vehicle routing problem with time windows is addressed by considering the use of a heterogeneous fleet and multi-compartment vehicles. The variant of the problem discussed in this study is known as the Heterogeneous Fleet Multi-Compartment Vehicle Routing Problem (MCVRPTWHF). In this study, the Variable Neighborhood Search algorithm (VNS) and the Artificial Bee Colony Algorithm (ABCA) have been adapted to solve the problem. Well-known datasets have been adapted to fit the problem structure in order to analyze the performance of the algorithms. Comparative results reveal that the developed algorithms effectively solve the generated datasets. It has been observed that the DKA algorithm has significant numerical superiority compared to YAKA.

9.Comparison of selection criteria of suppliers at different levels in fresh fruit and vegetables industry
Bahattin Alan, Leyla Özgür Polat, Olcay Polat
doi: 10.5505/pajes.2023.88389  Pages 885 - 896
Yaş meyve ve sebzelerin tarladan tüketiciye ulaştırılmasına kadar devam eden tedarik zincirindeki tüm unsurlar insanlık için büyük önem arz etmektedir. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de yaş meyve ve sebzelerin tüketiciye ulaştırılmasındaki tedarik zincirinde farklı karar vericiler yer almaktadır. Ülkemizdeki duruma bakıldığında; ürünün üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar geçen süreçte tarladan toptancı hallerine, toptancı hallerinden marketlere/manavlara ve marketlerden/manavlardan da tüketiciye ulaştırılması adımları yer almaktadır. Çalışma kapsamında yaş meyve ve sebze ürünlerinin tedarikinde söz sahibi olan toptancı hali komisyoncularının tarlalardaki ürün seçim yaklaşımları, market/manav yöneticilerinin toptancı hallerindeki seçim yaklaşımları ve son tüketicilerin marketlerdeki/manavlardaki seçim yaklaşımları araştırılmıştır. İncelenen her bir tedarik kanalı için tedarikçi seçimlerindeki en önemli kriterlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında Denizli ilinde bulunan yaş meyve ve sebze toptancı hali komisyoncuları, ilde faaliyet gösteren yerli ve ulusal marketler ile ilde farklı bölgelerde yaşayan tüketiciler kalite, fiyat, teslimat, hizmet, ürün ana kriteri ve bu ana kriterlerin alt açılımları üzerinden değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. Farklı seviyelerde yer alan tedarikçilerin seçim kararlarında etkili önemli kriterlerin bulunması, en uygun tedarikçinin seçilmesi ve sonuçların karşılaştırılmasında AHP ve TOPSIS yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, yaş meyve ve sebze tedarik zincirinde yer alan tüketiciler dışındaki karar vericilerin bakış açılarının tüketici beklentilerinden uzak olduğu görülmektedir.
All elements in the supply chain, from the field to the delivery of fresh fruits and vegetables to the consumer, are of great importance to humanity. Different decision makers occur in the supply chain of delivering fresh fruits and vegetables to consumers in our country and the world. Considering the situation in our country, there are steps to deliver the products from the field to the wholesale markets, from the wholesale markets to the markets/grocers and from the markets/grocers to the consumers in the process from the production to the consumer. In this study, the wholesale markets brokers, market/grocery managers and consumers who have a say in the supply of fresh fruit and vegetable products, product selection approaches in the fields, selection approaches in wholesale markets and selection approaches in the grocery stores were investigated, respectively. It is aimed to determine the most important criteria in the supplier selection for each supply channel examined. Within the scope of the study, the wholesale markets brokers in the province of Denizli, domestic and national markets operating in the province and consumers living in different regions in the province are evaluated on quality, price, delivery, service, main product criteria and sub -expansions of these main criteria. AHP and TOPSIS methods were used to find important criteria in the election decisions of the suppliers at different levels, to select the most appropriate supplier and to compare the results. When the results obtained are examined, it is seen that the perspectives of the decision-makers other than consumers in the fresh fruit and vegetable supply chain are far from consumer expectations.

10.An optimization approach for historical building restoration planning
Halenur Şahin
doi: 10.5505/pajes.2023.98440  Pages 897 - 912
Bu çalışmada tarihi binalarda yapılması öngörülen restorasyon işlerini planlayacak bir optimizasyon modeli geliştirilmiştir. Literatürde tarihi eser ve kültürel mirasların restorasyon işlerinin modellenmesine yönelik çok az sayıda çalışma bulunmakta olup, bu çalışmaların çoğu yapılacak işleri önceliklendirmeyi amaçlayan çok kriterli karar verme modellerine dayanmaktadır. Tarihi eser restorasyonu pahalı ve uzun süren bir süreçtir. Restorasyonu devam eden eserlerin ziyarete kapalı olacağı varsayımı altında eserlerin kültürel, sosyal ve ekonomik önemi göz önünde bulundurulduğunda, restorasyon işlerinin optimize edilmesinin önemi anlaşılmaktadır. Ancak yöneylem araştırması literatüründe bu problemi bahsedilen kapsamda ele alan herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bir binadaki kusurları düzeltmek için gereken minimum eylemler dizisinin “’iş” olarak adlandırıldığı durumda, bir binada farklı kusurlardan ötürü birden fazla “’iş” olabileceği varsayımı yapılabilir. Eserlerin restorasyonu için ayrılan sınırlı bütçeye göre restorasyon işlerinin iş paketlerine atanması ve çizelgelenmesi gerekmektedir. Bütçe kısıtlı olduğundan, belirli bir dönem için ayrılan bütçenin tamamı yalnızca bir iş paketi için ayrılmaktadır. Yani iş paketleri paralel olarak yürütülemez, bir iş paketi tamamlanmadan yeni iş paketi başlayamaz. Benzer türdeki işlerin aynı ekipler tarafından yapılabileceği düşünülebilir. Birbirine yakın mesafelerde bulunan farklı tarihi eserler için benzer işlerin, aynı ekipler tarafından yapılmasının sağlayacağı ekonomik avantajlar bulunmaktadır. Bir eserdeki restorasyon işlerinin tümü tamamlanmadan binanın kullanıma/ziyarete kapalı kalacağı varsayımı altında, binaların restorasyon işlerinin mümkün olduğunca erken bitirilmesi hedeflenebilir. Bu kapsamda, geliştirilen matematiksel model ile işlerin benzerlik ve coğrafi yakınlıkları dikkate alınarak iş paketlerine atanması ve böylece kısıtlı bütçe koşullarında optimal atama ve çizelgeleme yapılması amaçlanmaktadır.
In this study, an optimization model has been developed to plan the restoration works envisaged to be done in historical buildings. There are very few studies in the literature on modeling the restoration works of historical monuments and cultural heritages, and most of these studies are based on multi-criteria decision-making models that aim to prioritize the works to be done. Restoration of historical monuments is an expensive and long process. Considering the cultural, social and economic importance of the buildings under the assumption that the works under restoration will be closed to visitors, the importance of optimizing the restoration works is understood. However, no study has been found in the operations research literature that deals with this problem in the scope mentioned. Where the minimum set of actions required to correct defects in a building is termed a 'work', it can be assumed that there may be more than one 'work' due to different defects in a building. Restoration works need to be assigned to work packages and scheduled according to the limited budget allocated for the restoration of the works. Since the budget is limited, the entire budget allocated for a certain period is reserved for only one work package. That is, work packages cannot be executed in parallel, a new work package cannot be started before a work package is completed. It is conceivable that similar types of work could be done by the same teams. There are economic advantages for similar works to be done by the same teams for different historical buildings located at close distances to each other. Under the assumption that the building will remain closed to use/visit before all the restoration works on a work are completed, it can be aimed to complete the restoration works of the buildings as early as possible. In this context, with the developed mathematical model, it is aimed to assign the works to the work packages by taking into account their similarity and geographical proximity, thus making optimal assignment and scheduling under limited budget conditions.

11.A multi-depot vehicle routing problem with time windows for daily planned maintenance and repair service planning
Elif Toru, Görkem Yılmaz
doi: 10.5505/pajes.2023.99569  Pages 913 - 919
Kocaeli/Dilovası bölgesinde üretim yapan bir kompresör üreticisi, Marmara bölgesi ve çevresinin ertesi günkü bakım ve onarım talebini karşılamak için günlük olarak araç rotalama ve personel planlaması yapmaktadır. Servis planlamasından önce servis türleri ve süreleri müşteri ile kararlaştırılır. Planlama günü mevcut araçlar ve operatörleri belirlidir, başlangıç ve bitiş noktaları çalışanların evleridir. Tüm talepler, müşteriler tarafından verilen zaman pencerelerinde karşılanır. Araç yönlendirmesi tüm taleplere cevap verecek şekilde planlanır. Problem, Zaman Pencereli Çok Depolu Araç Rotalama problemi(MDVRPTW) olarak ele alınmaktadır ve bir karma tamsayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Matematiksel model çözümü şirketin problemini çözmeye yeterlidir. Büyük örnekleri çözmek için, kısa sürede iyi bir çözüm sağlayan bir kümeleme buluşsal yöntemi geliştirilmiştir.
A compressor manufacturer producing in Kocaeli/Dilovası region makes vehicle routing and employee planning daily to fulfill the maintenance and repairment request of the Marmara region and its surroundings the next day. The service types and times are agreed upon with the customer before service planning. The available vehicles and their operators are known for the planning day, and the starting and finishing points are the houses of the servicemen. All the demands must be satisfied in the time windows given by customers. Vehicle routing is planned so that all requests can be answered. We address the problem as a Multi Depot vehicle routing problem with time windows (MDVRPTW) and develop a mixed integer linear programming model. The mathematical model solution is good enough to solve the company's problem. In order to solve large instances, we develop a clustering heuristics, which gives a good solution in a short time.

LookUs & Online Makale