Dünya çapında son derece yüksek seviyede motorize olmuş ülkelerde, ortalama hız uygulaması popülerliği artan, yeni ve gelişmiş bir teknolojik yaklaşımdır. Bu makale, bir üniversite kampüsü sınırları içindeki güzergahlarda, mobil ortalama hız sisteminin hızı nasıl etkilediğini incelemektedir. İlk olarak gerekli sistem yazılımı ve altyapısı tamamlanmış, daha sonraki 4 aylık süreçte, sürücülerin önce ve sonra hız etütleri yapılmıştır. Sürücülerin 1.'si gizli (önce), 2.'si ise ilan edilmiş (sonra) ortalama hız değerleri 11 farklı güzergâhta yapılmıştır. Önce döneminde kaydedilen ortalama hızlar, sonra döneminde kaydedilen ortalama hızlarla kıyaslanmıştır. Kampüs sınırları içerisindeki bu uygulamada, sürücülere yalnızca duyurular ve uyarılar yapılmış, herhangi bir ceza uygulanma yapılmamıştır. Sonuç olarak, standart sapmalar düşmüş, ortalama hızlar 20, 30 ve 50 km/s hız limitli güzergâhlarda 2.15 km/s (%4.50), 1.81 km/s (%5.10) ve 4.50 km/s (%8.35) azalmıştır. 85 yüzdeli hızlar ise 4 km/s (%6.50), 3 km/s (%6.70), 3 km/s (%4.70) azalmıştır. Sürücülerin hız ihlali oranı önce döneminde %69.38 iken, sonra döneminde %63,01’ e düşmüştür. Hız limitlerine uyan araçların oranı ise önce döneminde %30.62 iken sonra döneminde % 36.99’a yükselmiştir.
Anahtar Kelimeler: Ortalama hız uygulaması, Önce/sonra periyodu, Hız limitleri, Bağımsız örneklem t testiIn highly motorised countries around the world, average speed enforcement is a new and advanced technological approach that is growing in popularity. This paper investigates how a mobile average speed system affects speed on routes within the boundaries of a university campus. Firstly, the necessary system software and infrastructure were completed, and in the following 4-month period, before and after speed studies of the drivers were carried out. The first hidden (before) and the second announced (after) average speeds of drivers were measured on 11 different routes. The average speeds recorded in the before period were compared with the average speeds recorded in the after period. In this practice within the borders of the campus, only announcements and warnings were made to the drivers and no penalties were imposed. As a result, standard deviations decreased and average speeds decreased by 2.15 km/h (4.50 per cent), 1.81 km/h (5.10 per cent) and 4.50 km/h (8.35 per cent) on routes with 20, 30 and 50 km/h speed limits. 85% percentage speeds decreased by 4 km/h (6.50%), 3 km/h (6.70%), 3 km/h (4.70%). The rate of speed violations by drivers decreased from 69.38 per cent in the first period to 63.01 per cent in the second period. The proportion of vehicles obeying speed limits increased from 30.62 per cent in the first period to 36.99 per cent in the second period.
Keywords: Average speed enforcement, average speed, before/after period, independent sample t test