Bu araştırmada, otomotiv sanayinde kullanılan ve birbiriyle metalürjik uyumsuz Erdemir 1314 kalite galvanize çelik ile Al 5052 H32 alaşımı sac levhalar, üç farklı birleştirme metoduyla tek noktadan bağlanmış, levha bağlantılarının dayanımı ve yorulma davranışları araştırılmıştır. Erdemir 1314 kalite galvanize çelik ile Al 5052 H32 alaşımından oluşan sac metal malzemelere, mekanik özellikleri belirlemek amacıyla TSE EN ISO 6892-1 standardına göre çekme testi uygulanmıştır. Kullanılan saclara OES ve elektrikli direnç kaynağı metodu ile birleştirilen numuneler üzerinde çizgi EDX analizleri ile kaynak bölgesindeki malzeme dağılımlarının oransal yapısı belirlenmiştir. TS EN ISO 14273 kesme deneyi standardına göre birleştirilmiş numunelerin maksimum ayrılma kuvvetleri elde edilmiş ve bu üç farklı sac levha birleştirme metodu ile TSE EN ISO 14324 standardına uygun olarak yorulma testleri gerçekleştirilmiştir. Elektrikli direnç kaynağı metotlarından biri olan nokta kaynağı metodu ile yapılan birleştirmelerin diğer bağlantı metotlarına göre daha yüksek ayrılma dayanıma ve az rijit bir bağlantı formuna sahip Kendisi Delen Perçinleme tekniğinin ise yorulma ömürü açısından daha üstün özelliklere sahip olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Elektrik Direnç Kaynağı, Form Punta, Kendiliğinden Delen Perçinleme, Sac Levha Birleştirme Metotları, Yorulma SınırıIn this study, metallurgically incompatible Erdemir 1314 grade galvanised steel and Al 5052 H32 alloy sheet metal plates used in the automotive industry were connected at a single point by three different joining methods, and the strength and fatigue behaviour of the plate joints were investigated. Tensile tests were applied to sheet metal materials consisting of Erdemir 1314 grade galvanised steel and Al 5052 H32 alloy in accordance with TSE EN ISO 6892-1 standard to determine the mechanical properties. The proportional structure of the material distribution in the weld zone was determined by line EDX analyses on the samples joined by OES and electric resistance welding methods. The maximum separation forces of the joined specimens were obtained according to TS EN ISO 14273 shear test standard and fatigue tests were carried out with these three different sheet metal joining methods in accordance with TSE EN ISO 14324 standard. It has been determined that the joints made with the spot welding method, which is one of the electric resistance welding methods, have higher separation strength and less rigid connection form than the other joining methods, while the Self-Piercing Riveting technique has superior fatigue life.
Keywords: Resistance Spot Welding, Clinching, Self-Piercing Riveting, Sheet Metal Joining Methods, Fatigue Limit