Motorlu taşıtlarda, motorda üretilen gücün diferansiyele iletilmesini sağlayan kardan milleri, aktarma organları içindeki en önemli elemanlarından biridir. Kardan mili, dönme hareketi ve güç aktarımını sağlarken, yol koşullarına bağlı olarak aktarma organlarındaki elemanlar arasındaki açısal ve eksenel mesafe farklarını da kompanse eder.
Sırasıyla laboratuvar ve araç testlerine tabi tutarak doğrulamak için dondurulmuş tasarımların kardan mili prototipleri üretilir. Laboratuvar testleri, kardan milleri için özel olarak geliştirilmiş test cihazında gerçekleştirilmektedir. Bir kardan milinin emniyetli çevrim sayısı açısından dayanıklılık performansını belirlemek amacıyla yapılacak laboratuvar testlerinden biri olan dayanıklılık testi, uzun zaman aldığından yüksek maliyete neden olur.
Bu makalede, yeni geliştirilen bir analitik model kullanılarak bir kardan milinin dayanıklılık performansını tahmin etmeye yönelik bir yaklaşım sunulmaktadır. Çıktı olarak kardan mili için güvenli çevrim sayısını veren yeni bir model geliştirilmiştir. Buradaki güvenli çevrim sayısı, kardan milinde herhangi bir arıza olmadan kardan milinin yaptığı devir sayısını ifade eder. Yeni geliştirilen modelden elde edilen sonuçlar, kardan millerinin dayanıklılık testi sonuçlarıyla karşılaştırılmış, sonuçların test sonuçlarına %5'in altında bir fark ile yaklaştığı görülmüştür. Test ve modelden elde edilen sonuçlar göz önüne alındığında kardan milinin dayanıklılık performansının belirlenmesinde, dayanıklılık testi yerine yeni geliştirilen modelinin kullanılması önerilmektedir.
In motor vehicles, driveshafts, which enable the power produced in the engine to be transmitted to the differential, are one of the major elements in the drivetrain. A driveshaft compensates for the angular and axial distance differences between the elements in the drivetrain, depending on road conditions while it provides rotation and power transmission.
A driveshaft prototypes of frozen designs are manufactured to validate the product by subjecting it to laboratory and vehicle tests respectively. Laboratory tests are conducted via testing machine specially developed for driveshafts. Durability test, which is one of the laboratory tests to be conducted to determine the durability performance of a drive shaft in terms of the number of safe cycles for driveshaft, takes a long time causing the high cost.
In this paper, an approach to estimate the durability performance of a driveshaft, using a new-developed analytical model, is presented. A new model has been developed that gives the number of safe cycles for the driveshaft as an output. The number of safe cycles here refers to the number of driveshaft revolution without any failure on the propeller shaft. The results from the new-developed model were compared with the durability test results of the driveshafts, it was seen that the results approached the test results with a difference of less than 5%. When the results obtained from the test and the model are considered, it is suggested to use the new-developed model instead of the durability test in determining the durability performance of the driveshaft.