Bu çalışma, M3 sınıfı bir yolcu otobüsünün şarj kapağı bölgesindeki braketlerin yorulma ömrünü incelemektedir. İlk olarak, mevcut Al 6061 T6 malzemeden üretilen braketin çevrimsel yükler altında yetersiz dayanım gösterdiği gözlemlenmiştir. Sonlu Elemanlar Analizi ve Smith-Watson-Topper (SWT) yöntemi kullanılarak yapılan analizlerde, braketin yaklaşık 1x10^10 çevrim sonrası hasar alacağı belirlenmiştir. Ayrıca, Soderberg teorisi ile yapılan tahminlerde, gerilme genliğinin 0 olduğu durumda 246.660 çevrim, -1 olduğu durumda ise 42.619 çevrimde hasar oluşacağı ortaya çıkmıştır.
Alternatif olarak, St52 malzeme ile tasarlanan ikinci braketin gerilme değerlerinde önemli bir azalma gözlemlenmiştir. Bu braketin SWT yöntemiyle yapılan analizlerde 4.2x10^11 çevrim sayısına kadar hasar almayacağı öngörülmüştür. Ayrıca, Soderberg teorisine göre, St52 çeliği sonsuz ömür kapsamında değerlendirilebilecek kadar dayanıklı bulunmuştur.
Sonuç olarak, ikinci tasarımda kullanılan St52 çeliği, Al 6061 T6 malzemeye kıyasla daha yüksek performans sergilemektedir. Çalışma, malzeme seçimi ve tasarımın, yorulma ömrü üzerindeki etkilerini vurgulamakta ve otomotiv sektöründe güvenli, dayanıklı bileşenlerin geliştirilmesine katkı sağlamaktadır.
This study examines the fatigue life of the brackets in the charge cover region of an M3 class passenger bus. Initially, it was observed that the existing bracket, made from Al 6061 T6 material, demonstrated insufficient durability under cyclic loads. Analyses using Finite Element Analysis (FEA) and the Smith-Watson-Topper (SWT) method revealed that the bracket would experience damage after approximately 10^10cycles. Additionally, predictions based on the Soderberg theory indicated that with a stress amplitude of 0, damage would occur after 246.660 cycles, while with a stress amplitude of -1, damage would occur after 42.619 cycles.
As an alternative, a second bracket design made from St52 material showed a significant reduction in stress values. Analyses with the SWT method predicted that this bracket would not experience damage up to 〖4.2x10〗^11cycles. Furthermore, based on the Soderberg theory, St52 steel was found to be sufficiently durable to be considered for infinite life under the given conditions.
In conclusion, the St52 steel used in the second design exhibits superior performance compared to Al 6061 T6 material. This study highlights the impact of material selection and design on fatigue life, contributing to the development of safer and more durable components in the automotive industry.