Eksenel akılı sabit mıknatıslı fırçasız DC motorlar birçok cazip özelliğe sahip olmakla birlikte, en büyük dezavantajı yüksek vuruntu torkudur. Sürekli mıknatıslı motor tasarımında özellikle elektrikli araç uygulamalarında karşılaşılan başlıca zorluklardan biri de vuruntu torkunun azaltılmasıdır. Bu makalede, elektrikli araç uygulaması için eksenel akılı sabit mıknatıslı fırçasız motorların koşum torkunu azaltmak için mıknatıs segmentasyonu yaklaşımı sunulmaktadır. Bunu başarmak için, rotor çekirdek yüzeyine monte edilen her bir sabit mıknatıs iki özdeş bölüme ayrılır. Bu çalışmada ayrıca segmentasyonun ortalama tork, akı yoğunluğu profili ve geri emf profili üzerindeki etkisi de değerlendirilmiştir. Üç boyutlu sonlu eleman analizi, 250 W, 150 rpm eksenel akılı sabit mıknatıslı fırçasız DC motorun simülasyonu ve analizi için gerçekleştirilmiştir. Önerilen yaklaşımın koşum torkunu etkili bir şekilde azalttığı gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Cogging torku, PM motor, Tasarım, FEA, Kalıcı mıknatısAxial flux permanent magnet brushless DC motors have many attractive features along with major disadvantage of high cogging torque. Cogging torque reduction is one of the main challenges in permanent magnet motor design specifically for electric vehicle application. This article presents the magnet segmentation approach to reduce cogging torque of axial flux permanent magnet brushless motors for electric vehicle application. To accomplish this, each permanent magnet mounted on rotor core surface is separated into two identical sections. This work also considered the influence of segmentation on average torque, flux density profile, and back emf profile. Three-dimensional finite element analysis has been performed for simulation and analysis of 250 W, 150 rpm axial flux permanent magnet brushless DC motor. It is observed that the suggested approach effectively reduces cogging torque.
Keywords: Cogging torque, PM motor, Design, FEA, Permanent magnet