E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Yüzey iyileştirme yöntemlerinden harç tipi kaplamaların yol sürtünme direncine etkisinin belirlenmesi [Pamukkale Univ Muh Bilim Derg]
Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2017; 23(3): 254-267 | DOI: 10.5505/pajes.2016.84555

Yüzey iyileştirme yöntemlerinden harç tipi kaplamaların yol sürtünme direncine etkisinin belirlenmesi

Mehmet Güneş1, Ali Topal2
1Fen Bilimleri Enstitüsü, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye
2İnşaat Mühendisliği Bölümü, Mühendislik Fakültesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye

Modern bir karayolu, taşıtlara güvenli, konforlu ve ekonomik bir şekilde hareket imkanı sağlamalıdır. Son yıllarda otomotiv endüstrisindeki gelişmeler, taşıt hızlarının ve dolaylı olarak trafik kazalarının artışına neden olduğundan, güvenlik sorunu ön plana çıkmaktadır. Karayolunda güvenli sürüş koşullarının sağlanabilmesi için taşıt tekerlek bandajı ile kaplama yüzeyi arasında oluşan sürtünme direncinin belirli bir seviyede olması gerekmektedir. Karayolu kaplamaları farklı hava koşullarında, tekerlek bandajı ile yol yüzeyi arasında yeterli aderansı sağlamalı, sürücünün fren tedbirine başvurduğu zamanlarda güvenle durmasını mümkün kılmalıdır. Özellikle yağmurlu hava koşulları ve yüksek taşıt hızlarında, yol yüzeyi ile tekerlek bandajı arasında oluşan sürtünme direnci çok küçük değerler alabilmektedir. Bu konu ile ilgili bazı çalışmalarda araştırmacılar, kaplamanın sürtünme direnimindeki azalmanın trafik kazalarının artmasına neden olduğunu ortaya koymuştur. Bu bakımdan kaplama yüzey özellikleri ve sürtünme dirençlerinin belirli zaman aralıklarında ölçülerek değerlendirilmesi gerekmektedir. Üzerinde durulması gereken diğer önemli faktör, sürtünme direnci ile birlikte değerlendirilmesi gereken yol kaplamalarının yüzey doku derinliğidir. Bu çalışmada, İzmir ilinde harç tipi kaplama uygulanmış istasyon noktalarında üçer aylık zaman aralıklarında ortalama yüzey doku derinliği ve sürtünme direnci ölçümleri yapılmıştır. Elde edilen veriler İzmir İl Emniyet Müdürlüğü’nden temin edilen kaza istatistikleri ile birlikte aynı noktalardaki trafik özellikleri ile ilişkilendirilmiştir. Sonuç olarak, yol kaplamalarında yüzey dokusunun yol güvenliği açısından önemi irdelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Yüzey iyileştirme, Yüzey dokusu, Ortalama doku derinliği, Sürtünme direnci, Harç tipi kaplamalar, Yol güvenliği

Evaluation of the slurry seal as a pavement surface treatment method on the road surface friction resistance

Mehmet Güneş1, Ali Topal2
1The Graduate School of Natural and Applied Sciences, Dokuz Eylul University, İzmir, Turkey
2Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Dokuz Eylul University, İzmir, Turkey

A modern highway must be capable of proving traffic safety, comfort to passenger cars as well as efficient and economical transportation. In view of the increase in the number of traffic accidents due to the developments in automotive industry, the traffic safety has gathered too much consideration in recent years among the other factors. In order to provide safety traffic conditions, the friction resistance between the vehicle tire and pavement surface should be in certain level. The surface of a highway on the other hand must provide enough adherences between the thread of the tire and the road surface enabling the cars to stop in safety way in case of application of the brakes. Especially in rainy climate conditions, the friction resistance in question decreases to very small values. The researches in this field point out that the decrease in the value of friction increases the rate of traffic accidents. Therefore in order to determine the friction resistance, the surface properties of the road must be evaluated periodically. The mean surface texture depth of the road on the other hand must be evaluated with the frictional characteristics. In this work, the mean texture depth characteristics were determined with every three months period by the sand path test and also the dynamic friction test was also applied to evaluate the frictional characteristics of the slurry seal applied road sections in İzmir. The gathered data together with the traffic characteristics were linked with the traffic accident date obtained from Security General Directorate of Izmir in order to build various models. In conclusion, the importance of the road surface texture on traffic safety of was also discussed.

Keywords: Surface treatment, Surface texture, Mean texture depth, Skid resistance, Slurry seal, Traffic safety

Mehmet Güneş, Ali Topal. Evaluation of the slurry seal as a pavement surface treatment method on the road surface friction resistance. Pamukkale Univ Muh Bilim Derg. 2017; 23(3): 254-267

Sorumlu Yazar: Ali Topal, Türkiye
Makale Dili: Türkçe
LookUs & Online Makale