E-ISSN: 2587-0351 | ISSN: 1300-2694
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi - Pamukkale Univ Muh Bilim Derg: 20 (6)
Cilt: 20  Sayı: 6 - 2014
KAPAK - İÇİNDEKİLER
1.
Kapak-İçindekiler
Cover-Contents
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
Sayfalar I - III

2.
Esnek ve Rijit Yol Üst Yapılarında Gürültü Seviyelerinin Eş Zamanlı Ölçümü ve Analizi
Simultaneous Measurement and Analysis of Noise Levels in Flexible and Rigid Pavements
Hakan Yıldırım, Selin Açık, Ali Payıdar Akgüngör, Erdem Doğan
doi: 10.5505/pajes.2014.21931  Sayfalar 197 - 202
Beton yollar dünyada yaygın olarak kullanılmasına karşın ülkemizde gelişim gösterememiş, bu nedenle de genel olarak bitümlü sıcak karışım asfalt yollar tercih edilmiştir.
Bu çalışmada, Türkiye’de yaygın olarak kullanılan bitümlü sıcak karışım asfalt yollar ve henüz yaygınlaşmamış olan beton yollar arasında gürültü seviyeleri yönünden bir karşılaştırma yapılmıştır. Bunun için Afyonkarahisar-Emirdağ arasında inşa edilmiş 2 km’lik beton yol ile bu yolun devamı olan bitümlü sıcak karışım asfalt yol arasındaki geçiş noktası çalışma koridoru olarak kullanılmıştır.
Bu koridordaki beton yol ve bitümlü sıcak karışım asfalt yolun kenarlarına, ses girişimlerini en aza indirecek şekilde, ayrı ayrı gürültü ölçüm cihazı ve kamera düzenekleri yerleştirilmiş, yol yapım malzemesine bağlı olarak değişen gürültü seviyeleri eş zamanlı olarak kaydedilmiş, bulunan değerler analiz edilerek kaplama türleri ile gürültü seviyeleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Bu aşamada, kurulan düzenekler arasındaki mesafe trafik yoğunluğunun ve akış hızının değişimini engellemek için mümkün olduğunca kısa tutulmuştur.
Yapılan ölçüm ve analizler sonunda beton yolların bitümlü sıcak karışım asfalt yollara göre ortalama gürültü seviyesinin aynı taşıt kompozisyonu ve trafik hacmi için yaklaşık 4 dB(A) daha düşük olduğu ortaya konmuş ve ülkemizde de beton yolların gelişim göstermesi gerektiği vurgulanmıştır.
Although concrete roads have been used worldwide for years, the same improvement could not exist in Turkey and therefore, bituminous (hot mix) asphalt roads were preferred instead.
In this paper, the vastly built HMA (Hot Mix Asphalt) roads and rarely preferred concrete roads were compared based on their level of noise. For this purpose, the concrete road at the length of 2 kilometers between Afyonkarahisar and Emirdag; also the transition point to the HMA road (which continues after the concrete road) was observed.
Both concrete and HMA road ends of this transition point was equipped with a noise measurement device and a camera was installed separately for providing minimum level of noise interference. Consequently, change in the noise levels depending on the building material of roads was recorded simultaneously. These factors was analysed and various models related to the sort of coating was provided. At this stage, the distance between set up points was kept as short as possible in order to prevent different results in the density of traffic and also in the flow rate.
Result of various measurements and analysis provided the noise levels of concrete roads being 4 dB(A) less than HMA roads in the comparison based on the same level of vehicle composition and traffic flow. Encouraging the construction of concrete roads in our country is emphasized accordingly.

3.
Senaryo Temelli Karayolu Rotalarının Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanılarak Belirlenmesi, Simav-Kütahya Rotası Örneği, Türkiye
Determining Scenario Based Highway Routes Using Geographic Information Systems; A Case Study of Simav-Kutahya Routes, Turkey
Umut Erdem
doi: 10.5505/pajes.2014.85856  Sayfalar 203 - 214
Ulaşım planlaması, şehir plancılarının optimum karayolu rotalarını belirlemelerinde rasyonel teknikler kullanımını gerektirmektedir. Bu gerekliliği sağlamak için, bu çalışma coğrafya bilgi sistemleri ve ASTER (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer) sayısal yükseklik modelini kullanarak en az maliyetli ve en kısa senaryo temelli karayolu rotalarını Kütahya ve Simav kentleri arasında oluşturmayı ve mevcut rotalarla karşılaştırmayı amaçlamaktadır. En az maliyetli ve en kısa rotaları oluşturmak için seçilen çalışma alanı Orta Anadolu ile deniz ve limanlara sahip olan Ege bölgesi arasındaki geçiş bölgesinde yer almaktadır. Bu çalışmada kullanılan metodoloji üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm iki adımdan oluşmaktadır: (i) kullanılacak faktörlerin oluşturulması (ii) farklı ulaşım temalarına odaklanan senaryoların belirlenmesi. İkinci bölümde tüm faktörler senaryolara göre ağırlıklandırılmıştır. Üçüncü bölümde Least Cost Path analizi kullanılarak en az maliyetli ve en kısa rotalar oluşturulmuştur. Oluşturulan rotalar kendi aralarında ve ayrıca mevcuttaki rotalarla ağırlıklandırılan faktörlere göre değerlendirilmiştir.
Transportation planning requires more efforts from city planners to use rational techniques to determine optimum road routes. To fulfill this requirement, this study aims at generating the cheapest and the shortest scenario based routes using Geographic Information Systems (GIS) and Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer (ASTER) Digital Elevation Model (DEM) with Least Cost Path analysis between the Simav and the Kutahya cities, and comparing them with existing routes. For generating the shortest and the cheapest route, these cities are selected as sample since the study region is located in the transition area between central Anatolia and Aegean Region which has access to the sea and regional ports. The methodology used in this study is composed of three parts: first part consists of two steps; (i) generating the factors and (ii) determining scenarios focusing on different transportation themes that are used in the study process. In second part all factors are weighed regarding scenarios. In the third part of the study the outputs Path A (cheapest) and Path B (shortest) are generated by Least Cost Path analysis. The output routes were compared not only with each other, but also with the existing routes in terms of the generated factors.

4.
Analitik Hiyerarşi Yöntemi İle İstanbul’da Bütünleşik Bisiklet Ağı Kümelerinin Önceliklendirilmesi
Prioritization of Integrated Bicycle Network Clusters in Istanbul Using Analytic Hierarchy Process
Dilek Çol Yılmaz, Haluk Gerçek
doi: 10.5505/pajes.2014.29292  Sayfalar 215 - 224
Bu çalışmada motorsuz ulaşım ve toplu taşıma entegrasyonunun yüksek seviyede hareketliliğe etkisi değerlendirilmiştir. Önemli bir ulaşım türü olan bisikletin motorsuz ulaşımdaki rolü, sürdürülebilir yolculuk hedefine katkıları ele alınmıştır. Çalışmada İstanbul metropoliten alanında toplu taşıma sistemi ile bütünleşik bisiklet ulaşım ağının aşamalı olarak gerçekleştirilmesi için bir karar destek modeli kurulmuştur. Model oluşturulurken 2023 yılı için planlanmış olan toplu taşıma hatları, aktarma merkezi noktaları, bu noktalara ait yolcu sayıları, yeniden düzenlenen bisiklet ağı gibi veriler Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ortamında geliştirilen haritaya altlık olarak kullanılmıştır. Çok Ölçütlü Karar Verme yöntemlerinden nitel ve nicel değerlendirmeye olanak veren Analitik Hiyerarşi Yöntemi (AHY) kullanılarak ulaşım planlaması konusunda uzmanların değerlendirmeleri doğrultusunda, İstanbul metropoliten alanında toplu taşıma ile bütünleşik bisiklet ağı kümelerinin öncelikleri belirlenmiştir.
In this study, the impact of the integration of nonmotorized transport and public transport on hypermobility was evaluated. The role of bicycle in non-motorized transportation, and its contribution to sustainable travel goals were examined. A decision support model was established in order to plan the phases of a bicycle network integrated with the public transport sytem in Istanbul Metropolitan Area. Data such as public transport routes planned for the target year 2023, locations of transfer centers, number of passengers at transfer centers, and a revised bicycle network were used as layers for the Geographic Information Systems (GIS) map produced. Based on the survey data collected from the experts, Analytic Hierarchy Process (AHP) which is a multi-criteria decision-making procedure that contains both qualitative and quantitative factors was used to prioritize the bicycle network clusters integrated with public transport system in Istanbul.

5.
Çokşeritli Dönel Kavşaklarda Kapasite Analizi: Highway Capacity Manual 2010 Kapasite Modeliyle Bir Değerlendirme
Capacity Analysis on Multi-Lane Roundabouts: An Evaluation With Highway Capacity Manual 2010 Capacity Model
Melike Ersoy, Hilmi Berk Çelikoğlu
doi: 10.5505/pajes.2014.58661  Sayfalar 225 - 231
Bu çalışmada, genel kabul görmüş çok şeritli dönel kavşak kapasite hesap yöntemlerinin uygulanabilirliği, yeni Highway Capacity Manual (HCM) 2010 yöntemiyle karşılaştırılmıştır. Yöntemlerden elde edilen sonuçlar, yerel çalışmalardan toplanan verilerin ışığında değerlendirilmiştir. Karşılaştırma için regresyon analiz yöntemini temsilen Transportation Research Laboratory (TRL) formülasyonu, Kritik aralık kabulü yöntemini temsilen Avusturya Hesap Yöntemi seçilmiştir. Bunlara ek olarak, sınırlı öncelik ve ters öncelik koşullarının göz önünde bulundurulduğu kalibre edilmiş kritik aralık yöntemi ve HCM 2010 da yerel uygulamalar için öngörülen kalibre edilmiş formüller ile hesaplamalar yapılmış ve HCM 2010’un olağan değerleriyle karşılaştırılmıştır.
Çalışmanın sonucunda elde edilenler, kritik aralık kabul yöntemi ve regresyon yönteminin HCM 2010 olağan değerlerine kıyasla genellikle daha yüksek sonuçlar verdiğini göstermiştir. Yöntemler arasında yapılan regresyon analizleri sonucu, özellikle yüksek dönen akımlar altında kritik aralık kabul yönteminin HCM 2010 yönteminden daha uygun sonuçlar verdiği görülmüştür. Ancak HCM 2010’da yerel uygulamalar için kalibrasyon yapılmasını sağlayan formülasyon sonucunda elde edilenler, olağan formülasyonun verdiği düşük kapasite tahminlerini daha uygun değerlere yükseltmiştir.
In this study, capacity estimations with the incorporation of Highway Capacity Manual (HCM) 2010 method are evaluated. Parameter based sensitivity analysis on calculations with the new HCM formula and a comparative evaluation of the new methodology with two most common capacity analysis methods, i.e., the method of critical gap acceptance and the method of regression analysis, are performed. Maximum and minimum headway intervals of follow up time and critical gap parameters are alternated within the sensitivity analysis. The Transport Research Laboratory formula for regression and Australian formula for gap acceptance method are considered in comparison. Relative comparisons of predictions on capacity by HCM2010 method, regression analysis and gap acceptance method are presented considering field data obtained by observations at two roundabouts in Izmir, Turkey. The results of the study show that the HCM2010 formula led to lower capacity estimates than regression analysis and higher estimates than the gap acceptance method. Regarding the real capacity observations under high circulating flow-rates the HCM2010 method yielded to more appropriate results than the regression method. In addition to comparisons, studies on the sensitivity analysis show that entry capacity estimates possess sharper changes as smaller follow up headways are accepted.

6.
Otoyol Trafik Akım Koşullarını Sınıflamada K-Ortalamalar Kümeleme Yöntemi
K-Means Clustering Method to Classify Freeway Traffic Flow Patterns
Mehmet Ali Silgu, Hilmi Berk Çelikoğlu
doi: 10.5505/pajes.2014.36449  Sayfalar 232 - 239
Bu çalışmada; makroskobik bir trafik akım modeliyle oluşturulmuş akım koşulu farklılaşmalarını belirlemek amacıyla çok değişkenli kümeleme yöntemlerinin başarımları araştırılmıştır. Trafik verisindeki gürültüyü gidermek ve geniş saçılımı kabul edilebilir düzeye getirmek amacıyla, ham trafik değişkenleri modelleme öncesi filtrelenmiştir. Trafik akımı, iki fazlı bir temel eğriyi baz alarak hesap yapan hücre geçişi modeliyle benzetilmiştir. Seçilen otoyol kesimindeki akım dinamikleri, varolan akım koşullarını belirlemek amacıyla irdelenmiştir. Temel eğri üzerinde akım koşullarının sınıflanması, kesim yoğunluk değişkeni gözetilerek kümeleme yöntemleriyle aranmıştır. Hiyerarşik olmayan kümeleme yaklaşımları, örnek otoyol kesimi üzerindeki ani koşul değişimlerini tespit etmeye yarayan başarılı sınıflama sonuçları vermiştir. Çok değişkenli kümeleme yöntemlerince izlenen prosedür, sistematik olarak dinamiktir ve temel eğri üzerinde statik bölütleme yöntemiyle elde edilen kümelere oldukça yaklaşık kümeler oluşturabilmektedir. K-ortalamalar yöntemiyle elde edilen sonuçlar üzerinden hesaplanmış belirlenim katsayıları, elde edilen sonuçları istatistik yönden karşılaştırmalı olarak değerlendirmek amacıyla kullanılmıştır.
In this paper, performances of multivariate clustering methods in specifying flow pattern variations reconstructed by a macroscopic flow model are sought. In order to remove the noise in and the wide scatter of traffic data, raw flow measures are filtered prior to modeling process. Traffic flow is simulated by the cell transmission model adopting a two phase fundamental diagram. Flow dynamics specific to the selected freeway test stretch are used to determine prevailing traffic conditions. The classification of flow states over the fundamental diagram are sought utilizing the methods of partitional cluster analyses by considering the stretch density. The fundamental diagram of speed-density is plotted to specify the current corresponding flow state. Non-hierarchical or partitional clustering analysis returned promising results on state classification which in turn helps to capture sudden changes on test stretch flow states. The procedure followed by multivariate clustering methods is systematically dynamic that enables the partitions over the fundamental diagram match approximately with the flow patterns derived by the static partitioning method. The measure of determination coefficient calculated by using the K-means method is comparatively evaluated to statistically derive this conclusion.

LookUs & Online Makale